Abstract:
اخیرا تحقیقات متعددی بر روی هوش صورت گرفته است. یکی از حوزههای جدید که توجه محققان را به خود جلب کرده، هوش هیجانی است. هوش هیجانی تاثیرات بسیاری بر روی کار، تحصیل، آموزش، یادگیری و زندگی افراد دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، رابطه هوش هیجانی افراد فارسی آموز دانشگاه مجازی جامعهالمصطفی قم و دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت حضوری فارسی را آموختهاند، بررسی و مقایسه شده است. بدین منظور، از 52 دانشجوی فارسیآموز سطح پیشرفته از ملیتهای مختلف و از دانشگاههای مجازی و حضوری خواسته شد به پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ پاسخ دهند. همچنین، از آنها آزمون مهارت نوشتن و خواندن گرفته شد. سپس، t مستقل نمرات هوش هیجانی آنها با هر دو مهارت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در یادگیری زبان فارسی در بین دانشگاههای مجازی و حضوری وجود ندارد و هر دو به یک میزان یاد میگیرند. در پایان نتایج مورد بحث و بررسی قرارگرفتهاست.
Machine summary:
غیر از موارد گفته شده، برخی مولفههای اخلاقی دیگر مانند انتقادپذیری، آراستگی ظاهری، نظم و انضباط، تقوا، اخلاص، احساس مسئولیت، جدیت در کار، خیرخواهی و کمک به دیگران برای استاد زبان فارسی متصور است که در این مقاله به آنها پرداخته نشده و فقط به مواردی پرداخته شده که دارای درجه اهمیت بیشتری هستند .
از بین چندین مولفه نیز برخی از آنها در درجه اول هستند و برخی اهمیت کمتری دارند که بیشتر تاکید نگارنده بر محور اول و صرفا مولفه¬های اخلاقی مهم استاد زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است.
(آلعمران/146) استاد باید توجه داشته باشد هنگامی که زبان آموزی در کلاس به هر دلیلی سوء رفتاری از خود نشان میدهد از بین سه عامل درگیر در هر مشکل انظباطی یعنی استاد، زبان آموز دارای سوء رفتار، بقیه کلاس تنها عاملی را که میتوان کنترل نمود، استاد است.
استاد ضمن کنترل خویشتن در کلاس باید کلاس را طوری مدیریت کند که اشتباه خواندن و اشتباه نوشتن واژهای، خندۀ زبان آموزان دیگر یا خود او را در پی نداشته باشد.
» (دنا واکر تایلستون، 1385: 93) تشویق: از جمله صفات اخلاقی که استاد زبان بایستی در کلاس بدان توجه کند، تشویق است.
استاد هم باید همیشه به این نکته توجه نماید که کلاس آموزش زبان با کلاسهای دیگر متفاوت است و سخنرانی یک طرفه، مستمر و طولانی، حق زبان آموزان را ضایع میکند.
اما همیشه استاد باید این موضوع را در ذهن خویش داشته باشد که کلاس آموزش زبان فارسی نباید به کلاسهایی با موضوعات تخصصی تبدیل گردند.