Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری اهداف پیشرفت (هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی، هدف عملکردگرایی و هدف عملکردگریزی) در رابطه بین حمایت والدین و تحصیلگریزی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها و هنرستانهای شهر تهران بود. مشارکتکنندگان شامل 661 نفر بودند که از میان دانشآموزان پایه دهم دبیرستانها و هنرستانهای شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس حمایت والدین (فال و روبرتز) مقیاس اهداف پیشرفت (الیوت ومکگریگور) و مقیاس تحصیلگریزی (خرمائی) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر حمایت والدین بر اهداف پیشرفت دانشآموزان به صورت مثبت و معنیدار بود. همچنین اثر حمایت والدین بر تحصیلگریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسهگریزی) به صورت منفی و معنیدار بود. علاوه بر این، حمایت والدین با واسطهگری هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی و هدف عملکردگرایی توانست به طور غیرمستقیم تحصیلگریزی دانشآموزان را پیشبینی کند. نتایج کلی پژوهش حاضر نشاندهنده آن بود که افزایش حمایت والدین در دانشآموزان می تواند تحصیلگریزی آنها را هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق هدف تبحرگرایی، هدف تبحرگریزی و هدف عملکردگرایی کاهش دهد.
Machine summary:
بنابراین یکی از مسائل پژوهش حاضر 1- Center for Mental Health in Schools at UCLA 2- Balfanz Byrnes 3- Wagner, Dunkake, Weiß 4- Veenstra, Lindenberg, Tinga, Ormel 5- Truancy 6- School avoident 7- School refusal 8- Academic aversiopv'vhddn آن است که آیا می توان با تلفیق متغیرها در حوزه های محیطی و انگیزشی ، مدلی را تدوین نمود که توضیح دهنده تحصیل گریزی در دانش آموزان باشد؟ شواهد مطالعاتی ، داشتن روابط ایمن بـا والـدین و حمایـت از سـوی خـانواده را بـه عنـوان عوامـل 1 پیشگیرانه ترک تحصیل - به عنوان متغیری مشابه با تحصیل گریزی - مطرح می کنند (کولمن و هاجـل ، ٢٠٠٧).
1- Ramsdal, Gjærum, Wynn 2- Mistry, Benner, Biesanz, Clark 3- Chazan-Cohen 4- Abenavoli, Greenberg, Bierman 5- De Bruyn, Deković, Meijnen 6- Pintrich Shunk 7- Mastery approach 8- Mastery avoidance 9- Performance approach 10- Performance avoidance 11- Albert Dahling 12- Debicki, Kellermanns, Barnett, Pearson, Pearson افراد دارای هدف تبحرگریزی نگران شکست در یادگیری ، عدم فهم مطالب و فراموشی مطالب آموخته شده هستند.
افراد دارای هدف تبحرگرایی کمتر به ظاهر شایستگی توجه دارند و 1- Khan, Haynes, Armstrong, Rohner 2- Luo, Aye, Hogan, Kaur, Chan 3- Boon 4- Gurland Grolnick 5- Bempechat Shernoff 6- Keys, Conley, Duncan, Domina 7- Dinger, Dickhauser, Spinath Steinmayr بیشترین تلاششان جهت رشد شخصی ، تسلط بر تکلیف و کسب اطلاعات است (آلبرت و دالینگ ، 1 ٢٠١٦).