Abstract:
در چند دهه اخیر، مقابله با استثمار و سوء استفاده جنسی از کودکان مورد توجه سازمانهای بینالمللی قرار گرفته است و در کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل اختیاری آن در خصوص خرید و فروش، فحشا و پورنوگرافی کودکان بر لزوم اتخاذ اقدامات مقتضی توسط دولتها از جمله اقدامات تقنینی برای مقابله با اشکال مختلف آن تأکید شده است. سازمان شورای اروپا با توجه به افزایش روزافزون موارد استثمار و سوء استفاده جنسی از کودکان، کنوانسیون لانزاروته را در ارتباط با حمایت از کودکان در برابر استثمار و سوء استفاده جنسی در تاریخ 25 می 2007 بهتصویب رسانده است. باوجود اینکه این اقدام شورای اروپا از باب هنجارسازی نقد شده است؛ اما تصویب این سند به ایجاد هنجارهای جدیدی در این حوزه منجر شد که در مقایسه با نُرمهای حقوقی پیشین، نوآورانه تلقی میشود. در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی برخی از قواعد نوآورانه این کنوانسیون، نقاط قوت و ضعف این قواعد نیز روشن شوند. همچنین قواعدی بررسی شدهاند که نشانگر رویکرد جدید این سازمان در خصوص حمایت از کودکان است؛ رویکردی که به موازات جرمانگاری و سایر اقدامات حقوقی و قضایی، بر لزوم حمایت از کودکان قربانی و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و آموزشی توسط دولتها تأکید میکند.
Over the last decades, the sexual exploitation and abuse of children have been addressed by international organizations. Several instruments, including the Convention on the Rights of the Child and its Optional Protocol on the sale of children, child prostitution and child pornography required the adoption of appropriate measures by States to counter with various forms of sexual exploitation and abuse of children. Considering the increasing number of cases of sexual exploitation and the need for the creation of a joint mechanism, the Council of Europe has approved the Lanzarote Convention on the Protection of Children against Sexual Exploitation and Sexual Abuse on May 25, 2007. Despite the fact that the Council of Europe has been criticized, this Convention has led to the creation of new norms that are innovative in comparison with the previous one. In this article, while analyzing some of the most innovative rules of this Convention, the strengths and weaknesses of these rules are also highlighted. On the other hand, the examined rules wich reflect the new Council of Europe's approach, which, along with criminalization and other legal and judicial measures, emphasizes the need for the protection of child victims and the adoption of preventive and educational measures by governments.
Machine summary:
همان گونه که پیش ترگفته شد،گنجاندن این ماده درکنوانسیون لانزاروته درمقایسه بادیگر اسنادبین المللیبدعت آوراست ،به دلیل آنکه سوءاستفاده جنسی ازکودکان به صورت جداگانه ومنسجمی مطرح ومهم ترین مصادیق آن تبیین شده اند.
براساس ماده اخیرالذکر،«دول عضوبارعایت قوانین داخلی خود-ودرصورتیکه شرایط مندرج دراین ماده پیش ترجزءعناصرتشکیل دهنده جرم تلقی نشده باشد-میبایست اقدامات قانونی یاسایراقدامات لازم رااتخاذکنندتاشرایط زیربه عنوان مصادیق تشدیدمجازات درزمان احرازمجازات جرائم مندرج دراین کنوانسیون درنظرگرفته شود: الف -ارتکاب جرم به صورت جدی به سلامت جسمی یاروحی قربانی آسیب واردکرده است ؛ ب -قبل یاحین ارتکاب ،شکنجه یاخشونت هایجدیاعمال شده باشد؛ پ -جرم علیه فردبسیارآسیب پذیری ارتکاب یافته است ؛ ت -جرم توسط یکی ازاعضای خانواده یاشخصی ارتکاب یافته است که باکودکزندگی میکندیاازمقام خودسوءاستفاده کرده است ؛ 1.
طبق ماده ١٧،از«دولت های عضودرخواست شده است برنامه هاواقدامات مؤثروویژه ایرا اتخاذکنندتاافرادی که احساس می کنندازنظرجنسی به کودکان گرایش دارند،به عبارت خود کنوانسیون واهمه دارندکه مرتکب یکی ازجرائم مندرج درکنوانسیون شوند،بادسترسی و رجوع به این برنامه هاخطرارتکاب جرائم جنسیتوسط خودراارزیابی کنندوبدین ترتیب از وقوع آن پیشگیری کنند».
ایجاد بانک های اطلاعاتی درباره مجرمین جنسی درسال های اخیر،موضوع جمع آوری وضبط اطلاعات ژنتیکی مربوط به افرادی که مرتکب جرائم جنسی علیه کودکان شده اندبه عنوان یکی ازروش های مبارزه ومؤثربرای تسریع درفرآیندتحقیقات ورسیدگی هایقضاییدراکثرکشورهای اروپاییمطرح شده است ومراجع قانون گذاری برخی کشورها،قوانینیرابرای تأسیس این بانک هاوضع کرده اند؛اماایجاداین بانک هاعمدتاجنبه ملی وداخلی داشته است ودولت های اروپایی به صورت سازمان یافته و مشترکدراین خصوص اقدام نکرده اند.