Abstract:
سال هاست که لاستیک فرسوده خودروها و نبودن راهی مناسب برای بازیافت یا استفاده دوباره آن ها، باعث مشکلات زیست محیطی شده است. به علت زیاد بودن چقرمگی لاستیک، می توان از این خصوصیت برای افزایش چقرمگی بتن استفاده نمود که در صورت خرد کردن لاستیک، می توان خرده لاستیک را جایگزین بخشی از سنگ دانه بتن کرد و مقادیر بسیار زیادی از لاستیک فرسوده را در بتن ریزی های حجیم مصرف نمود؛ اما همین جایگزینی باعث کاهش معیارهای مقاومتی بتن می گردد. هنگامی می توان از خرده لاستیک بازیافتی در بتن استفاده کرد که بتوان ضعف مقاومتی بتن را جبران کرد. در این پژوهش 13 طرح اختلاط موردبررسی قرار گرفت. لاستیک ضایعاتی با اندازه 1 تا 3 میلی متر جایگزین 5،10 و 15% از ماسه شده و به جهت جبران کاهش معیارهای مقاومتی و همچنین افزایش مقاومت از ترکیب دو افزودنی نانو سیلیس و متاکائولن با مقادیر بهینه استفاده شده و مقاومت فشاری و کششی (برزیلین) اندازه گیری شده است. نتایج حاکی از تاثیرات مثبت استفاده از دو افزودنی نانو سیلیس و متاکائوبن بر مقاومت فشاری و کششی بتن حاوی خرده لاستیک می باشد. مشاهده می گردد با اضافه شدن نانو سیلیس و متاکائولن به طرح مخلوط، مقاومت فشاری و کششی 5 الی 10 درصد افزایش می یابد.
Machine summary:
به علت زیاد بودن چقرمگی لاستیک، میتوان از این خصوصیت برای افزایش چقرمگی بتن استفاده نمود که در صورت خرد کردن لاستیک، میتوان خرده لاستیک را جایگزین بخشی از سنگدانه بتن کرد و مقادیر بسیار زیادی از لاستیک فرسوده را در بتنریزیهای حجیم مصرف نمود؛ اما همین جایگزینی باعث کاهش معیارهای مقاومتی بتن میگردد.
لاستیک ضایعاتی با اندازه 1 تا 3 میلیمتر جایگزین 5،10 و 15% از ماسه شده و به جهت جبران کاهش معیارهای مقاومتی و همچنین افزایش مقاومت از ترکیب دو افزودنی نانو سیلیس و متاکائولن با مقادیر بهینه استفادهشده و مقاومت فشاری و کششی (برزیلین) اندازهگیری شده است.
نتایج حاکی از تأثیرات مثبت استفاده از دو افزودنی نانو سیلیس و متاکائوبن بر مقاومت فشاری و کششی بتن حاوی خرده لاستیک میباشد.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) تصویر 5- مقاومت فشاری نمونههای حاوی لاستیک با ترکیب مقادیر بهینه مقاومتی، جهت افزایش خصوصیات مقاومتی بتن، مشاهده میگردد، نمونه حاوی 15% خرده لاستیک و مقادیر بهینه نانو سیلیس و متاکائولن، مقاومت فشاری 390 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را کسب نموده است.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) تصویر 6- مقاومت فشاری نمونههای ترکیب نانو سیلیس، متاکائولن و خرده لاستیک 3-2.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) تصویر 7- مقاومت کششی نمونهها در تمامی طرحهای اختلاط همانگونه که در تصویر 7 مشخصشده است، نمونههای حاوی 15% متاکائولن، 3% نانو سیلیس و 5% خرده لاستیک بیشترین مقدار مقاومت کششی را کسب نمودهاند.
"Use of recycled rubber tires in concrete.
"Rubber particles from recycled tires in cementitious composite materials.