Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی استراتژیهای ورود به بازار غرب آسیا ازطریق نفوذ مبتنی بر منابع و تاثیرات سازمانی بر صنعت تجهیزات بدنسازی ایران انجام شد. این پژوهش ازنوع کاربردی بود که به شیوة پیمایشی انجام شد. جامعة موردبررسی همة مدیران ارشد و کارمندان کارخانجات و شرکتهای تولیدی و صادراتی- وارداتی تجهیزات بدنسازی کشور در سال 1396 بودند (تعداد= 192 نفر). برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامة بررسی استراتژیهای ورود به بازار خارجی ازطریق نفوذ مبتنی بر منابع و تاثیرات سازمانی زو و کاووگیل (1996) و نیز پرسشنامة عملکرد شرکت اوکاس و همکاران (2012) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری ازطریق نرمافزار پی. ال. اس. و اس. پی. اس. اس. بهره برده شد. براساس نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها، ویژگیهای مبتنی بر منابع و ویژگیهای مبتنی بر محیط تاثیر معناداری بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازار هدف دارند. همچنین، استراتژیهای انتخابشده برای نفوذ به بازار هدف، تاثیر معنادار و مثبتی بر عملکرد شرکت دارند؛ درنتیجه، دو حالت برابر و نابرابر در ورود به بازار جدید پیشبینی شد. شرکتهایی که بهدنبال ورود درحالت نابرابر به بازار هدف هستند، باید دیدگاه دوگانهای به استراتژیهای خویش داشته باشند: 1- دید کوتاهمدت (استفاده از استراتژیهای مرتبط با منابع محیطی برای نفوذ به بازار هدف)؛ 2- دید بلندمدت (درنظرگرفتن تاثیرات سازمانی بر نوع انتخاب حالت ورود به بازار).
Machine summary:
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد تاریخ دریافت: 17/09/1396 تاریخ پذیرش: 08/02/1397 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی استراتژیهای ورود به بازار غرب آسیا ازطریق نفوذ مبتنی بر منابع و تأثیرات سازمانی بر صنعت تجهیزات بدنسازی ایران انجام شد.
اهمیت توجه به بازارهای خارجی درکنار بازار داخلی برای صادرات کالا موجب رشد و بهرهوری صنعت بدنسازی ایران میشود و در درازمدت تأثیر بسزایی بر افزایش نرخ صادرات غیرنفتی کشور و خروج از اقتصاد تکبعدی وابسته به فروش نفت دارد؛ بنابراین، می¬توان ادعا کرد که پژوهش پیشرو خواهد توانست با بررسی گسترده و درعینحال تمرکز بر جنبه¬های مهم و اساسی، در انتخاب استراتژی حالت ورود به بازار غرب آسیا راهگشای بسیاری از مشکلات و فقدان توانایی در صادرات این حوزة مهم صنعت و ورزش باشد.
ازآنجاییکه یافتههای مطالعة حاضر تأثیر نفوذ مبتنی بر منابع و تأثیرات مبتنی بر محیط را در استراتژی حالت ورود شرکتها به یک بازار خارجی تأیید میکنند، معتقدیم که دراختیارداشتن ویژگیهای خاص شرکت شامل سطح بالایی از منابع و مهارت در شرکتهای حاضر در صنعت تجهیزات بدنسازی ایران، آسیا دارند.
International strategy for SMEs: Criteria for foreign markets and entry modes selection.
M. Sc. Student in Sports Management, Ferdowsi University of Mashhad Received: 2017/12/08 Accepted: 2018/04/28 Abstract The present study was conducted aiming at the explication of market entry (West Asian Markets) mode strategies via resource-based and institutional influences on the Iranian body building equipment industry.