Abstract:
فرستندهی بار شخصی است که با متصدی باربری قرارداد باربری تنظیم میکند و بار را برای حمل به کشتی تحویل میدهد. از طرفی قرارداد حمل و نقل دریایی قراردادی است که به موجب آن متصدی باربری متعهد میشود که در مقابل اخذ اجرت، بار یا محمولهای را که فرستنده به او تسلیم کرده است، در محل مقرر به شخص یا اشخاص معین تحویل دهد. در پژوهش پیش رو تلاش شده است تا تعهدات فرستنده بار در قراردادهای و حمل و نقل دریایی مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان می-دهد فرستندهی کالا نسبت به صحت علائم، تعداد، مقدار و وزن بار همچنین بارگیری و تخلیهی بار، پرداخت کرایه و اضافات مربوط به آن، جبران ضرر و زیان وارده و نیز هزینههای ناشی از بارگیری این کالاها در کشتی، به نحوی که در هنگام حمل اظهار داشته در مقابل متصدی باربری مسئول است.
Machine summary:
نتایج نشان میدهد فرستندهی کالا نسبت به صحت علائم، تعداد، مقدار و وزن بار همچنین بارگیری و تخلیهی بار، پرداخت کرایه و اضافات مربوط به آن، جبران ضرر و زیان وارده و نیز هزینههای ناشی از بارگیری این کالاها در کشتی، به نحوی که در هنگام حمل اظهار داشته در مقابل متصدی باربری مسئول است .
فرستندهی بار شخصی است که با متصدی باربری قرارداد باربری تنظیم میکند و بار را برای حمل به کشتی تحویل میدهد<FootNote No="43" Text="بند 5 ماده 55 قانون دریایی"/>.
3-تعهدات فرستنده بار به ارائه اظهارات صحیح درباره کالا در شرح وظایف متصدی حمل و نقل دریایی گفته شد که کالا همان طوری که در بارنامه توصیف شده است باید به گیرنده تحویل شود، در غیر این صورت متصدی باربری مسئول خواهد بود.
قانون دریایی ایران به تاسی از کنوانسیون 1924 بروکسل در قسمتی از بند 5 ماده 54 مقرر کرده که فرستندهی کالا نسبت به صحت علائم، تعداد، مقدار و وزن بار به نحوی که در هنگام حمل اظهار داشته در مقابل متصدی باربری مسئول است.
<FootNote No="46" Text="بند 5 ماده 55 قانون دریایی"/> به موجب مقررات جدید، فرستندهی کالا وظایف و تعهدات مهمتری را بر عهده دارد و در نتیجه مسئولیتهای بزرگتری برای او پیش بینی شده است.
5-نتیجه گیری قانون دریایی ایران به تاسی از کنوانسیون 1924 بروکسل در قسمتی از بند 5 ماده 54 مقرر کرده که فرستندهی کالا نسبت به صحت علائم، تعداد، مقدار و وزن بار به نحوی که در هنگام حمل اظهار داشته در مقابل متصدی باربری مسئول است.