Abstract:
این پژوهش باهدف بررسی ترجیحات ارزشی بین نسلی در شهر سنندج و عوامل اجتماعی موثر برآن انجام گردید. شهر سنندج ار جمله شهرهایی است که به واسطه ویژگی هایی چون مرکزیت استان کردستان، گسترش شهرنشینی شتابان، مهاجرت بی رویه، حاشیه نشینی، جوانی جمعیت، همزیستی عناصری از فرهنگ بومی -محلی وغیرمحلی- غیر بومی، همزیستی فرهنگ سنتی و مدرن، مجاورت با شهرهای مرزی، مدرنیته رسانه ای دستخوش تحولات گسترده ای شده است. بنابراین شناخت وضعیت ترجیحات ارزشی ورفتاری در بین سه نسل از شهروندان حائز اهمیت است. برای این منظور چارچوب نظری با الهام از دیدگاه دورکیم، مرتن، گیدنز، بوردیو، اینگلهارت و شوارتز تنظیم گردید و در قالب آن فرضیه های اصلی مطرح شده است. پژوهش به روش چندگانه (روش پیمایشی و روش اسنادی)و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای روی 367نفر نمونه از شهروندان سنندجی به تفکیک گروه های نسلی انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد میزان ترجیحات ارزشی افراد جوان و میانسال تفاوت معنیداری با هم ندارد، اما میزان ترجیحات ارزشی افراد جوان و پیر و افراد میانسال و پیر بایکدیگر تفاوت معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای سرمایه اجتماعی و دینداری با ترجیحات ارزشی در دو نسل جوان و میانسال و بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و ترجیحات ارزشی در نسل جوان و بین میزان استفاده از رسانه های جمعی وترجیحات ارزشی در دو نسل جوان و پیر همبستگی معنیداری وجود دارد. اما همبستگی بین سرمایه اقتصادی و ترجیحات ارزشی در بین تمام نسلها معنیدار نمی باشد.
Machine summary:
همچنین نتایج همبستگی پیرسون بین دو متغیر میزان سرمایه فرهنگی نسلهای سه گانه و ترجیحات ارزشی حاکی از آن است که رابطه بین دو متغیر یادشده در دو نسل پیر و میانسال معنادار نبوده است، اما در نسل جوان رابطه در جهت مستقیم معنادار بوده است.
نتایج همبستگی پیرسون بین دو متغیر میزان استفاده از رسانههای جهانی نسلهای سه گانه و ترجیحات ارزشی حاکی از آن است که در دو نسل جوان و پیر رابطه بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و ارزشهای اجتماعی یا ترجیحات ارزشی در جهت مستقیم معنادار بوده است، با این تفاوت که شدت رابطه در نسل جوان متوسط به سمت قوی و در نسل پیر متوسط میباشد و در نسل میانسال هم رابطه بین دو متغیر معنادار نیست.
زیرا به نظر میرسد که سرمایه اجتماعی افراد متعلق به یک نسل موجب شناخت و آگاهی بیشتر آنها از تجارب، فرهنگ، هویت مشترک و بطور کلی ارزشهای یکدیگر در ارتباط با نسل خود میشود و نتایج همبستگی پیرسون بین دو متغیر میزان سرمایه فرهنگی نسلهای سه گانه و ترجیحات ارزشی نیز حاکی از آن است که رابطه بین دو متغیر یادشده در دو نسل پیر و میانسال معنادار نبوده است، اما در نسل جوان رابطه در جهت مستقیم، معنادار بوده است.
Generational Shifts on Schwartz Values in Turkey, Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol 48, Issue 1.