Abstract:
مدارس اصلی ترین نهاد تعلیم و تربیت قلمداد می گردند و عملکرد موفق این نهاد بدون حضور پررنگ و مشارکت همه جانبه والدین قابل تحقق نمی باشد. از سوی دیگر والدین اولین معلمان کودکان بشمار می آیند و اهمیت مشارکت آنان بر هیچ یک از متخصصان امر آموزش و پرورش و سیاستگذاران آموزشی پوشیده نیست. با توجه به اهمیت مشارکت اولیا در آموزش و پرورش، در این مقاله مروری سعی شده است تا نقش مشارکت والدین در دستیابی به اهداف آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.
از این رو محققان این پژوهش، با جستجوی دقیق در منابع فارسی و لاتین و بررسی تحقیقات و پژوهش های داخلی و بین المللی بیست ساله اخیر سعی نموده اند عوامل موثر بر مشارکت والدین در امور مدرسه مشخص نمایند و این عوامل را در دو گروه عوامل تاثیر گذار و عوامل تاثیر پذیر دسته بندی نمایند. در انتها با توجه به یافته های این تحقیق، پیشنهاداتی جهت افزایش مشارکت بیشتر اولیاء در امور آموزشی و مدرسه در جهت بهبود عملکرد دانش آموزان ارائه گردیده است.
Machine summary:
واژه های کلیدی: مشارکت والدین ، اهداف آموزشی، مدرسه ، دانش آموز، اولیاء و مربیان 32 مقدمه تعلیم و تربیت زیربنای توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر کشوری می باشد و نقش عمده ای در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع دارد، بگونه ای که تاثیر توجه بیشتر به این مقوله ، متوجه ی جامعه و خانواده است و آینده ی هر کشور در آئینه ی آموزش و پرورش امروز آن قابل انعکاس می باشد.
فعالیت ها و برنامه های معطوف به تقویت رابطه بین خانه و مدرسه یکی از مباحثی است که در حوزه ی آموزش و پرورش بسیار به آن پرداخته شده و به میزان زیادی از نظر حجم و تنوع افزایش یافته ، اما تمام مدارس آنچنانکه شایسته است از مشارکت والدین استفاده نمی کنند و مقوله ی مشارکت والدین در زمینه ی تصمیم گیری ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.
از سوی دیگر عقیلی (١٣٩٢) در پژوهش خود نشان داد که مشارکت اولیاء در امور مدرسه منجر به افزایش احترام متقابل بین خانه و مدرسه ، تقویت شخصیت فردی و اجتماعی دانش آموز، تقویت حس وظیفه شناسی دانش آموز، 7 Chan & Hong 4 Fletcher 8 Kong & Li 6 Jeynes 3 Semerkar 2 Grolmick, Slowiaczek 35 بهسازی محیط خانواده برای رشد بهتر، ایجاد محیط امن برای دانش آموز و ایجاد حس مسئولیت پذیری در دانش آموز می گردد.