Abstract:
وسواس از اختلالهای روانپزشکی ناتوانکننده است که اغلب مشکلات قابل توجهی را در روند معمول زندگی، کارکرد شغلی، فعالیتهای اجتماعی و روابط بین فردی ایجاد میکند. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر خودکارآمدی و درآمیختگی افکار در رابطه بین شیوههای فرزندپروری ادراک شده با نشانههای وسواس بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از میان دانش آموزان دبیرستانهای نوبت دوم تهران،349دانش آموز از 8 مدرسه انتخاب و از نظر نشانه های وسواسی- جبری، خودکارآمدی عمومی، درآمیختگی افکار و ادراک والدینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد درهم آمیختگی فکر رابطه بین سبک فرزندپروری مادرو نشانههای وسواس و خودکارآمدی رابطه بین سبک فرزندپروری هر دو والد با نشانههای وسواس را بهصورت منفی و معنادار میانجیگری میکند. به نظر می رسد مادرانی که الگوی ارتباط مادر- فرزندی آنها ویژگیهایی از قبیل ارتباط رسمی، برجسته بودن مرزها و فاصلهها و عدم ابراز عواطف، تماس چشمی و در آغوش گرفتن دارند یا به شکل مشروط فرزند خود را میپذیرند، مانع از شکلگیری پذیرش نامشروط در فرزندان خود میشوند و مسوولیتپذیری بیش از حد، درآمیختگی فکر- عمل و وسواس را در فرزندان خود شکل میدهند.
Machine summary:
تبيين رابطه ي سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و نشانه هاي وسواس : نقش ميانجي گر خودکارآمدي و درهم آميختگي فکر سهيلا طالبي نجف آبادي ١، احمد برجعلي ٢، شهرام محمدخاني ٣،نورعلي فرخي ٤ و عصمت دانش ٥ وسواس از اختلال هاي روان پزشکي ناتوان کننده اسـت کـه اغلـب مشـکلات قابـل تـوجهي را در رونـد معمول زندگي ، کارکرد شغلي ، فعاليت هاي اجتمـاعي و روابـط بـين فـردي ايجـاد مـي کنـد.
از اين رو، هـدف پـژوهش حاضـر پاسـخ گـويي بـه ايـن سـوال بـود کـه آيـا خودکارآمدي و درآميختگي افکار رابطه بين شيوه هاي فرزندپروري ادراک شده نوجوانان با نشانه هـاي وسواس را ميانجي گري مي کنند؟ روش روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري پژوهش حاضـر شـامل دانـش آمـوزان دبيرستان هاي نوبت دوم تهران در سال ٩٦-١٣٩٥ بود.
در مدل ساختاري پـژوهش حاضـر (شـکل ١) چنـين فرض شده بود که سبک هاي فرزندپروري والدين هم به صـورت مسـتقيم و هـم بـه واسـطه ي دو متغيـر ميانجي خودکارآمدي و درهم آميختگي فکر، نشانه هاي وسواس را پيش بيني مي کند.
معناداري سهم هر يک از دو متغير ميانجي درهم آميختگي فکر و خودکارآمدي را در رابطه بين سبک هاي فرزندپروري والدين و نشانه هاي وسواس مسيرها a SEa b SEb a*b SEab β Z -0/021 -0/684 0/019 -0/013 0/008 0/062 0/308 -0/213 1 -0/080 -2/72** 0/018 -0/049 0/021 -0/140 0/117 0/351 2 -0/058 -3/29** 0/047 -0/155 0/008 0/131 0/346 -1/184 3 -0/084 -2/75** 0/020 -0/055 0/021 -0/140 0/131 0/395 4 ١.