Abstract:
نسل جوان از نگاه همهی دردمندان صلاح و تعالی بشر همواره مورد توجه بوده است. هم ادیان و مذاهب و هم مکاتب
بشری به این موضوع پرداخته اند. کریم و روایات علوی مهمترین رویکرد سنین جوانی را به هدف عالی «مرحله تثبیت
ایمان» سوق داده است تا جوان با توجه به امکانات موجود خود که همراه با قوای رسیده و جامع الاطراف شخصیتی در دو
بعد جسمی و روحی اوست بتواند بزرگترین سرمایه سعادت را که ایمان است در لایههای درونی خود به ایمان مستقر برساند.
قران کریم در این موضوع راهکارهای فراوانی را مطرح فرموده و از دیگران» چه خانواده و چه نظام حاکمیتی و مردم» خواسته
است که ابزار لازم را برای مصونیت بخشی به ایمان جوانان فراهم کنند و در برنامههای کوتاه مدت و دراز مدت برای آن چاره
جوبی و چاره سازی کنند. نگارنده در این بحث ناگزیر است مقدماتی در سرشت انسان از منظر فوق را مطرح سازد و درراه
احیاء تمایلات معنوی نسل جوان و سامان بخشی آن به سوی فطرت نهادینه شده در جان جوانان» اصول و بیان مستعدی
۵
تربیتی» اصل تمکن و زهد. اصل کرامت و عزت و توجه به اصل خصائص فردی... قابل طرح است که هرکدام اگر خوب و
به جا مدیریت شود ثمرات فراوانی دارد که در نهایت این ثمرات موجب تمرهی عظیم ( تثبیت ایمان» خواهد شد. روند تحقیق
در این پایان نامه توصیفی و تحلیلی با توجه به منابع کتابخانه ای بوده لست.
Machine summary:
ق، ج۱،ص ۳۶۲)«عفو وچشم پوش از عب مردم »(همان ) «صبرددر خوشها و ناخوشها است »(همان ) نهادنه نمودن صفات مؤمنن خوددر ان خصوص تنها به ک روات از پامبر(ص ) اکتفا منمام که فرمودند: «در مؤمن بیست خصلت باد باشد و هرکه همه را ندارد امانش کامل نباشد،ا عل اخلاق مؤمن در انهاست » « در صف نماز حاضرند در پرداخت زکات شتابانند مستمندان را خوراک دهند دست لطف بر سر تم کشند ناخن خود را پاکزه کنند کمر خود را ببندند اگر حدث گوند، دروغ نگوند اگر وعده دهند،تخلف نکنند اگر سپرده ستانند، خانت نورزند اگر سخن بگوند،راست بگوند، در شب خدا پرستند در روز مردان نبرد شبها را زنده دارند وعبادت کنند، همساه را نازارند،همساه از آن ها آزار نکشد،آرام رو زمن راه روند به سو مساجد گام بردارند، به خانه بوه زنان بروند(برا کمک ومساعدت آن ها) به گورستانها سر بزنند ،خدا ما وشما را از پرهزکاران سازد » (کمره ا ، محمد باقر، گنجنه معارف شعه ، ترجمه کنز الفوائد والتعجب ، ترجمه محمد کراجک ، تهران ، فردوس ،۱۳۶۰، ج ۱، ص۱۱۷) طلب ار خواستن از خداوند متعال جهت شعله ور ماندن امان در وجود انسان ک دگر از عوامل عن مصون ساز م تواند امان به معاد باشد.