Abstract:
آنچه در این پژوهش ارائه می شود تبیین روش وگرایش تفسیری مفسر مدقق حضرت آیه الله العظمی
خامنه ای ) مد ظله العالی( در تفسیر سوره مبارکه کوثر است. روش ایشان در تفسیر سوره کوثر روشی اجتهادی همراه با روش های قرآن به قرآن و روایی است. گرایش برجسته در این تفسیر، گرایش اجتماعی وخانوادگی با جهت اخلاقی وتربیتی است و نکات ادبی وکلامی در آن مشاهده می شود در این تفسیر به دشمن شناسی و مقابله با ترفند های تبلیغی وروانی انها وتعیین مصداق و شخصیت پژوهی با رویکرد الگو دهی پرداخته شده است که این پردازش بر اساس مبانی وقواعد تفسیری از جمله فضای اجتماعی وفرهنگی نزول سوره وشان نزول ها ونقش آنها در فهم صحیح سوره واعتبار سنجی و کشف غرض اصلی سوره صورت گرفته است .
از زمره ویژگی های تفسیری مفسر در سوره کوثر تحلیل دقیق روایات مرتبط با سوره، طرح مباحث جامعه
شناسی و ارائه موضوعات مستقل همراه با نوآوری ها وتبیین درس ها وپیام های قرآنی سوره ونقد روایات
مجعول وترجمه های ضعیف می باشد .
Machine summary:
جواب این مساله را نه فقط معارف شیعی که برزگان معروفِ اهل سنتّ، یا بی واسطه، یا با واسطه، داد ه اند و دلایلی برآن اقامه کرد ه اند صاحبان اقوالی که با تکیه بر بعضی از روایات ضعیف، به مصداقی غیر از فاطمه زهراء می پردازند قول آنها به جز تحکم و بی دلیل حرف زدن چیزی نیست ، چون در آخر سوره فرموده«ان شانئک هوالابتر»با در نظر گرفتن اینکه کلمه «ابتر»در ظاهر به معنای بلا عقب است، و نیز با درنظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است، چنین به دست می آید که منظور ازکوثر، تنها و تنها کثرت ذریه ای است که خدای تعالی به حضرت رسول (ص)عطا داشته، و برکتی است که در نسل آن جناب قرار داده، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه، چیزی که هست کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است، و اگر مراد مساله ذریه به استقلال و یابه طور ضمنی نبود، آوردن کلمه «انّ» درجمله «ان شانئک هو الابتر»فایده ای نداشت، زیرا کلمه «انّ»علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم می رساند و معنا ندارد بفرماید ما به تو حوض دادیم، چون که بدگوی تو ابتر وبلاعقب است روش تفسیری سوره کوثر آیه الله العظمی خامنه ای در تفسیر سوره کوثر از روش اجتهادی، قرآن به قرآن وروا یی استفاده نموده اند.