Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعه سازمانی آنها انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه که در مجموع 58 نفر میباشند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشتند از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید، که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توسعه سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته سنجش اکتساب دانش در طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که توانایی اکتساب دانش و مولفههای آن(استخراج دانش، تبدیل دانش و انتقال دانش) در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. بیشترین میانگین مربوط به مولفه توانایی استخراج دانش (68/ 3) و کمترین فراوانی، مربوط به توانایی انتقال دانش (25/ 3) بود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که سطح توانایی انتقال دانش در بین کتابداران نسبت به دیگر مولفههای اکتساب دانش آنها پایینتر است، نیاز به آموزش و فراهم کردن شرایطی برای بهبود این مهارت و روحیه اشتراک دانش در بین کتابداران ضروری به نظر میرسد، زیرا توانایی انتقال و اشتراک دانش که یکی از شاخصههای اصلی چرخه اکتساب دانش است، برای کتابداران به عنوان اشاعه دهندگان اطلاعات امری اجتناب ناپذیر و ضروری میباشد
Machine summary:
بررسی متون تخصصی و پژوهش های انجام شده در حوزه کتابخانه و کتابداری نشان میدهد که در ارتباط با اهمیت و نقش اکتساب دانش در توسعه سازمانی کتابداران در داخل و خارج از ایران توجه اندکی صورت گرفته است و پژوهش های انجام شده نیز به موضوع مدیریت دانش ، عملکرد شغلی و نوآوری در سازمان - های دیگر پرداخته اند.
٣. آیا بین توانایی استخراج دانش و مؤلفه های رشد و توسعه سازمانی کتابداران کتابخانه - های دانشگاهی شهر کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد؟ جهت بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنف ، 1 استفاده شد.
٤. آیا بین توانایی تبدیل دانش و مؤلفه های رشد و توسعه سازمانی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد؟ در خصوص وضعیت مؤلفه ی تبدیل دانش به دلیل عدم وجود توزیع نرمال داده ها و همچنین نسبی بودن مقیاس داده هایی که قصد بررسی رابطه آن ها را داریم از آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است .
٥. آیا بین توانایی انتقال دانش و مؤلفه های رشد و توسعه سازمانی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد؟ در خصوص مؤلفه ی انتقال دانش به دلیل عدم وجود توزیع نرمال داده ها و همچنین نسبی بودن مقیاس داده هایی که قصد بررسی رابطه آن ها را داریم از آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است .
Journal of Knowledge Management Practice; 10(3), September.
Journal of Knowledge Management, 9(3).