Abstract:
روستاهای جامخانه و اسرم از جمله بزرگترین روستاهای مازندران واقع در شهرستان ساری بخش
میاندرود بزرگ میباشند، سابقه تاریخی دو روستا به هزاره قبل از میلاد بر میگردد و هدف محققان
در این مقاله بررسی سنتهای عزادارای تاسوعا وعاشورا ی حسینی در دو روستای اسرم و جامخانه
واقع در شهرستان میاندورود ساری بوده و روش تحقیق در این مقاله ترکیبی از روشهای میدانی و
اسنادی میباشد. بنا به نقل قول پیران محلی سابقه عزاداری به اوایل حکومت قاجاریه میرسد،
برپایی این مراسم سنتی تاثیر بسزایی در روابط اجتماعی و فرهنگی دو روستای مذکور گذاشته
بررسی ها نشان میدهد دستههای عزاداری مانند:گروه علمداران، کجاوه داران، سنجزنان، سینه زنان،
زنجیرزنان و تعزیه خوانان به لحاظ تاریخی و نوع مدیریت بسیار جالب و در اجرا بینظیر میباشند.
براساس مشاهدات دستههای عزاداری روستای اسرم و جامخانه میتوان گفت: عاشورا واقعه ای است
که در تاریخ و جغرافیای کربلا محصور نمانده است. عزاداران این روز، خود را به آنچه در کربلا رخ
داد، نزدیک می دانند و اتصالی عمیق با حقیقت آن واقعه دارند. در سوگواری های مراسم عاشورا در
دو روستای مذکور، حال و هوای جوامع امروزی به فضای کربلا در سال 61 ق، پیوند می خورد، جایی
که نبرد خیر و شر و جدال حق و باطل، به اوج رسید. سوگواران امام حسین )ع( به طور قطع هیچ
واقعه تاریخی را به اهمیت روز عاشورا نمی دانند. زیرا تاثیرات شگفت آن تاکنون باقی و تداوم داشته
است .
Machine summary:
بنا به نقل قول پیران محلی سابقه عزاداری به اوایل حکومت قاجاریه میرسد، برپایی این مراسم سنتی تاثیر بسزایی در روابط اجتماعی و فرهنگی دو روستای مذکور گذاشته بررسی ها نشان میدهد دسته های عزاداری مانند:گروه علم داران ، کجاوه داران ، سنج زنان ، سینه زنان ، زنجیرزنان و تعزیه خوانان به لحاظ تاریخی و نوع مدیریت بسیار جالب و در اجرا بینظیر میباشند.
دسته عزاداری، آیینی است که گروه هایی از مردم با تشریفات خاصی در خیابان ها و کوچه ها برای اقامه عزاداری امام حسین (ع ) و ائمه دیگر حرکت میکنند و با هم اشعاری میخوانند.
شواهد و گزارش هایی نیز وجود دارد که در سال های پیش از سال ٣٥٢ق ، شیعیان بغداد به سوگواری امام حسین (ع ) میپرداخته اند؛ اما این گزارش ها دلالتی ندارد بر آن که این سوگواریها به شکل مراسم رسمی و عمومی در روز عاشورا برگزار میشده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) مکان های برگزاری مراسم مذهبی در جامخانه آستان مقدس امامزاده عبدالله (علیه السلام ) برخی او را عبدالله طالب برادر کوچکتر سیداحمد مدفون در همین روستا می دانند که دراین صورت احتمال قوی داده می شود که مدفون در این بقعه ، سیدعبدالله ابوطالب بن محمدالشعرانی بن علی بن حسین بن محمد بن عبیدالله الأمیربن عبدالله بن حسن بن جعفرالخطیب بن حسن المثنی بن امام حسن (علیه السلام ) باشد، زیرا ابن طقطقی فرزندان سیدمحمدشعرانی را ساکن در ساری ذکر نموده که دوتن آن ها سیدعبدالله ابوطالب و احمد نام داشته اند که ظاهرا عبدالله ابوطالب به عبدالله طالب تصحیف شده است .