Abstract:
محمد بن عبدالوهاب با جعل اصطلاح » نواقض الاسلام « مرام نامه ای برای پیروان خود ترسیم نمود و پایهگذار نهضت نواقضنویسی نام گرفت که مهمترین آثار آن، خارج شدن بخش
زیادی از مسلمانان از دایره اسلام شده است. این عمل بدعتآمیز او که با الهامپذیری از ابنتیمیه
بوده، توسل را از مهمترین موارد نقض اسلام برشمرده است. این در حالی است که تا پیش از
ابنقدامه مقدسی و ابنتیمیه، در هیچیک از منابع اهل سنت از توسل به عنوان یکی از موجبات
ارتداد یاد نشده است. با مطالعه آیات قرآن کریم) 86 آیه(، مغالطه تطبیق آیات مشرکین بر
مسلمانان و اشتباه در تعیین توسل به عنوان مصادیق ناقض اسلام توسط سلفیت آشکار می
گردد.
Machine summary:
واکاوي خاستگاه «نواقض الاسلام » در انديشه سلفيه و نقد موارد آن (با تأکيد بر توسل ) رسول چگيني چکيده محمد بن عبدالوهاب با جعل اصطلاح «نواقض الاسلام »، مرام نامه اي براي پيروان خود ترسيم نمود و پايه گذار نهضت نواقض نويسي نام گرفت که مهم ترين آثار آن ، خارج شدن بخش زيادي از مسلمانان از دايره اسلام شده است .
(ابن تيميه ، ١٤١٣ق ، ج ١: ١) همان گونه که بيان شد خود ابن تيميه نيز شرک را در موجبات ارتداد نهاده است ٣ و بدين سان ، شرک و واسطه قرار دادن ميان خود و خدا در موجبات ارتداد، توسط برخي از پيروان ابن تيميه باز نشر شد و در نهايت محمد بن عبدالوهاب با تدوين رساله «نواقض الاسلام » اين بناي ساخته شده بر تکفير را تکميل کرد.
ناگفته نماند در صورتي که همه اين آيات را خطاب به مؤمنين بدانيم ، بايد به مسائلي ملتزم شويم که حتي خود سلفيها نيز آن را نميپذيرند، براي نمونه آياتي که «نهي از خواندن دون الله » ميکند، مطلق هستند و هر «دون الله » را شامل ميشوند و فرقي نمي کند که زنده باشد و يا مرده ؛ در اين صورت بايد از سلفيها پرسيد که با چه توجيهي 1 حکم به جواز توسل به انسان زنده ميدهند؟!(ابن تيميه ، ١٤٢٢ق ، ج ٢: ٨٦) تطبيق اين آيات بر مسلمانان از مغالطه هايي است که توسط محمد بن عبدالوهاب و پيروان او صورت ميگيرد و اين همان سيره خوارج است که آياتي را که در شأن مشرکين نازل شده بود بر مسلمين تطبيق ميکردند.