Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تجربیات مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناختی است. از مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبهها از الگوی «استرابرت و کارپنتر» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد از دیدگاه والدین، تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی دانشآموزان دارای 2 درونمایه اصلی علل گرایش دانشآموزان به شبکههای اجتماعی و پیامدهای اخلاقی عضویت در این شبکهها است. دانشآموزان برای ارتباط با همسالان، سرگرمی و تفریح و تبادلات علمی به شبکههای اجتماعی روی میآورند که منجر به بلوغ زودرس، تضعیف روابط عاطفی با والدین، نگاه جنسی به والدین و اطرافیان، بیتوجهی و کمتوجهی نسبت به مسائل دینی، نگاه نسبیگرایانه به اخلاق، تردیدهای اخلاقی، الگوپذیری منفی و پرخاشگری میشود. مواجهه نشدن درست با شبکههای اجتماعی میتواند در تضعیف باورهای دینی و بهخصوص کاهش حساسیتهای اخلاقی دانشآموزان نقش اساسی ایفا کند.
Machine summary:
مطالعه پدیدارشناختی تجارب مادران از نقش شبکه های اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان (مطالعه موردی: والدین دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه ٤ شهر تبریز) * دکتر علی ایمان زاده چکیده هدف این پژوهش بررسی تجربیات مادران از نقش شـبکه هـای اجتمـاعی در کـاهش حساسـیت اخلاقی فرزندان بوده است .
دانش آموزان برای ارتباط با همسالان ، سرگرمی و تفریح و تبادلات علمی به شبکه هـای اجتمـاعی روی میآورند که منجر به بلوغ زودرس ، تضعیف روابط عاطفی با والدین ، نگاه جنسی به والـدین و اطرافیان ، بیتوجهی و کم توجهی نسبت به مسائل دینی، نگاه نسبیگرایانه به اخلاق ، تردیـدهای اخلاقی، الگوپذیری منفی و پرخاشگری میشود.
پژوهش ایمان زاده (١٣٩٤) با عنـوان «تجربـه تـأثیر عضـویت در شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه علوم پزشـکی تبریـز» نشان داد که احساس خیانت زناشـویی، تضـعیف روابـط عـاطفی، شـکاکیت و بـدبینی نسبت به همسر، کم شدن روابط رودررو، بی توجهی به نیـاز جنسـی زوجـین ، دخالـت دیگران در زندگی خصوصی و مسئولیت نداشتن نسبت بـه زنـدگی ازجملـه پیامـدهای منفی شبکه های اجتماعی است .
درون مایه های اصلی این پژوهش ، علت گرایش دانش آمـوزان بـه شـبکه هـای اجتمـاعی و پیامـدهـای اخلاقی شبکه های اجتماعی است .
الف ) درون مایه اصلی علل گرایش دانش آموزان به شبکه های اجتماعی: ١) ارتباط با همسالان : یکی از مهم ترین نیازهای اجتماعی، برقراری ارتباط اجتمـاعی و علمی با دیگران و به خصوص همسالان است .
و در نهایت یافته های پژوهش نشان مـیدهـد کـه فضـاهای مجـازی و شـبکه هـای اجتماعی در پرخاشگری دانش آموزان نقش ایفا میکنند.
Springer Science & Business Media.