Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای امید در رابطه سرمایههای تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان است. جامعه آماری، دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر همدان بودند که نمونه شامل 410 نفر (222 دختر و 188 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای سرمایههای تحولی، امید و بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه به طور مستقیم با امید ارتباط دارند و سرمایههای تحولی خانواده و امید نیز به طور مستقیم با بهزیستی روان-شناختی رابطه دارند. سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با واسطه امید بر بهزیستی روانشناختی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد، اما اثر سرمایههای تحولی سایرین بر امید و بهزیستی روانشناختی معنیدار نبود. مقایسه مدل پیشنهادی پژوهش به طور کلی برای دو گروه دختر و پسر تفاوت قابل توجهی نداشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که امید نقش واسطهای در رابطه بین سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با بهزیستی روانشناختی دارد.
Machine summary:
بهزيستي روان شناختي به عنوان تلاش براي کمال و به حداکثر رساندن ظرفيت هاي شخصي، شامل احساس خوب درباره خود و زندگي خود است ، احساسي که شامل تجربه استقلال ١، تسلط محيطي ٢، رشد فردي ٣، روابط مثبت با سايرين ٤، هدفمندي در زندگي ٥ و پذيرش خود٦ ميباشد (٢٠١٢ ,Pilkington &Winefield, Gill, Taylor (.
Worde, Groote & Lindeman, 2010) در اين پژوهش بر اساس پيشينه پژوهشي و نظريه زيست بوم گرايي رشد انسان و با توجه به اين که ، مطالعه علمي انسان ، سازش متقابل و متزايد ميان انسان فعال در حال رشد و ويژگيهاي زيست گاه هايي است که او در آن ها زندگي ميکند، متغيرهاي بافتي سرمايه هاي تحولي خانواده ، مدرسه و سايرين به عنوان متغيرهاي برون زاد و اميد به عنوان يکي از پيش بين هاي قوي در بهزيستي روان شناختي، در قالب سازه اي شناختي- انگيزشي فردي، به عنوان متغير واسطه اي در نظر گرفته شده است .
از اين رو مدل ارائه شده به آزمون رابطه بين سرمايه هاي تحولي خانواده ، مدرسه و سايرين و بهزيستي روان شناختي با نقش واسطه اي اميد ميپردازد.
اين يافته ها مطابقت دارد با پژوهش هايي که تقويت سرمايه هاي اجتماعي دانش آموزان ، روابط حمايت کننده ، انتظارات بالاي معلمان و بهبود محيط هاي مدرسه ، از جمله پيش بين هايي بود که براي ديد روشن به آينده ، پيشرفت تحصيلي بالاتر و بهزيستي روان شناختي دانش آموزان معرفي کردند & ,Golestaneh, Soleimani ;٢٠٠٣ ,Lee-Bayha &Hanson, Austin, ( (٢٠١٧ ,Dhghani.