Abstract:
هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانشآموزانی بود که تعللورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم رشتههای نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبههای ضبطشده بهصورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانشآموزان، موجب شناسایی و دستهبندی و استخراج مقولههای اصلی «سببشناسی تعلل ورزی تحصیلی»، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همینطور از مقولههای اصلی ذکرشده، مقولههای فرعی سببشناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان، کمالگرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست، بیعلاقه بودن به موضوعات درسی و سببشناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بیبرنامه و بیانگیزه، نبود الگوی موفق و همینطور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقولههای اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند. یافتههای این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعللورزی تحصیلی، پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند.
Machine summary:
تحلیل تجربه زیسته دانش آموزان ، موجب شناسایی و دسته بندی و استخراج مقوله های اصلی «سبب شناسی تعلل ورزی تحصیلی»، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همین طور از مقوله های اصلی ذکرشده ، مقوله های فرعی سبب شناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان ، کمال گرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست ، بیعلاقه بودن به موضوعات درسی و سبب شناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بیبرنامه و بیانگیزه ، نبود الگوی موفق و همین طور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقوله های اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند.
در این پژوهش با توجه به هدف مطالعه که توصیف و فهم عمیق تجربیات دانش آموزان دارای خصیصه ی تعلل - ورزی تحصیلی بودند داده ها از طریق مصاحبه های بین فردی عمیق و نیمه سازمان یافته مشارکت کنندگان به دست آمد.
یکی دیگر از علت های تعلل ورزی تحصیلی که توسط مشارکت کنندگان پژوهش حاضر عنوان شده است آشنا و مسلط نبودن بر مهارت مدیریت زمان و همین طور جابجا کردن اولویت ها و انجام تکالیف با اولویت و اهمیت کمتر است .
در پژوهش اشتری مهرجردی و دیگران (١٣٩٤) و همچنین دورو (٢٠٠٧) آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلل ورزی دانش آموزان تأثیر گذاشته است .