Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تبیین و مقایسه چارچوبها و شاخصهایی برای ارزیابی کیفیت پژوهش در مؤسسات آموزش عالی ایران با برخی کشورهای پیشرو در جهان مانند انگلستان، استرالیا، هلند، ایتالیا و هنگکنگ است. این پژوهش یک مطالعه تطبیقی بر اساس الگوی جان استوارت میل است که با روش تحلیل محتوا، توافق و تفاوتهای شاخصهای سنجش فعالیتهای پژوهشی کشورهای مذکور را موردبررسی و مقایسه قرار داده است. نمونه کشورهای پیشرو و موفق در این حوزه بهصورت هدفمند با توجه به دسترسی به مدارک و اسناد موجود انتخاب شدند. نتایج مطالعات تطبیقی حاکی از آن است که همه نمونههای موردمطالعه در دو ملاک «سنجش بروندادهای پژوهش» و «درآمدزایی» با هم توافق دارند، بدین ترتیب تمام دانشگاههای موردمطالعه بهجز ایران به «تحلیل استنادی و داوری تخصصی» اهمیت بسزایی قائل هستند. «اثربخشی پژوهش» در دانشگاههای انگلستان و استرالیا، هلند و هنگکنگ بهعنوان یکی از مهمترین ملاکهای سنجش کیفیت بهعنوان مشارکت و تأثیرگذاری علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، بهداشت و محیطزیست در جهت افزایش کیفیت زندگی جامعه موردتوجه است. اسناد موجود در حوزه سنجش فعالیتهای پژوهشی در آموزش عالی کشور نشان میدهد که شاخصها و سنجههای جامع و مدونی برای ارزیابی کیفیت پژوهشی با توجه به حوزههای موضوعی مختلف به کار گرفته نشده است؛ بنابراین برای اندازهگیری اثرات و سودمندی پژوهش با نشانگرهای قوی و دقیق در داخل کشور، به تحقیقات گستردهای نیاز داریم.
Machine summary:
مطالعات داخلي (صبوري ، ١٣٩٥؛ يوسلياني و همکاران ، ١٣٩٥؛ رضايي و نوروزي چاکلي ، ١٣٩٣؛ عزيزي ، ١٣٩٢ و فرجي ارمکي ، ١٣٩٠) حاکي از آن است که براي ارزيابي کيفيت و بهره وري پژوهشگران ، شاخص ها و سنجه هاي جامع و مدوني با توجه به حوزه هاي موضوعي مختلف به کار گرفته نشده و در اين رابطه ، يا فقط به سنجش کميت فعاليت هاي علمي پرداخته اند يا اينکه تنها بخشي از کيفيت فعاليت هاي علمي موردتوجه قرار گرفته است .
S. News يافته ها سؤال ١: چارچوب ها و شاخص هاي سنجش کيفيت پژوهش در نظام آموزش عالي کشورهاي موردمطالعه چيست ؟ در اين بخش براي پاسخ به سؤال اوّل ، چارچوب ها و ملاک هاي سنجش فعاليت ها و عملکردهاي پژوهشي اعضاي هيئت علمي در نظام آموزشي کشورها موردبحث و بررسي قرار گرفته و به طور خلاصه ارائه شده است .
بسياري از پژوهشگران معتقدند (يوسلياني و همکاران ، ١٣٩٥؛ رضايي و نوروزي چاکلي ، ١٣٩٣؛ آراسته و حسين پور، ١٣٨٨؛ علي بيگي ، ١٣٨٦؛ فرهودي و بسته نگار، ١٣٨٣) که پژوهش هاي صورت گرفته داخلي براي ارزيابي فعاليت هاي پژوهشگران ، شاخص ها و سنجه هاي جامع و مدوني را با توجه به حوزه هاي موضوعي مختلف به کار نگرفته اند و در اين رابطه ، يا فقط به مطالعه ي کميت فعاليت هاي علمي پرداخته شده يا اينکه تنها بخشي از کيفيت فعاليت هاي علمي اعضاي هيئت علمي موردتوجه قرار گرفته است .