Abstract:
استیفای حق تأهل، بهمعنای توانایی در تشکیل خانواده و بهرهمندی از ارضای جنسی بهطور مشروع است. استیفای این حق در شرایط امروز برای برخی از افراد جامعه، بسیار سخت گردیده است. سئوال این است که استیفای حق تأهل دارای چه کارکردهای اجتماعی (پنهان و آشکار) است؟ برای پاسخ به این مسئله، پس از ایضاح مفهومی بعضی از واژگان و ذکر موارد بروز و ظهور حق تأهل، با استفاده از روش عقلی و نقلی، آثار اجتماعی آن بیان گردیده است. این آثار عبارتند از: 1. گسترش عدالت جنسی بهعنوان مصداق عدالت فراگیر؛ 2. ترویج عفت اخلاقی بهعنوان مصداق ترویج فضایل اخلاقی؛ 3. جلوگیری از رذیله شره جنسی؛ 4. حفظ نسل؛ 5. تأمین امنیت روحی، روانی و عاطفی بهعنوان مصداق تأمین امنیت. نحوه استیفای حق تأهل نیز در شرایط فعلی - که متفاوت با زمان پیامبر گرامی(ص) است - عبارتند از: تعیین متولی خاص برای این امر؛ ارائه مجموعهای از پیوست فرهنگی با هدف شکستهشدن قُبح تعدد زوجات و ازدواج موقت و رفع موانع قانونی تعدد زوجات و وضع قوانین لازم برای تسهیل آن.
Exercising the right to marry means the ability to form a family and to enjoy sexual satisfaction. Exercising this right is very difficult for some people in the community today. The question is, exercising the right to marry what social functions (hidden and obvious) does carry out? To answer this question, after proposing the conceptual definition of some of the vocabulary and the mentioning some cases of the occurrence and emergence of the right of marriage, the social effects of it have been presented using a rational and scriptural method. These effects include 1. The extension of sexual justice as an instance of inclusive justice; 2. Promoting moral chastity as an example of promoting moral virtues; 3. Preventing the vice of sexual addiction; 4. Generation survival; 5. Providing mental, psychological and emotional security, as instances of security.
In the present circumstances, the ways of exercising the right to marry, that are different from that of the Prophet, include the appointment of a special custodian for it; the provision of a set of cultural packages with the aim of breaking the obscene nature of polygamy and temporary marriage and removing the legal barriers of polygamy and making the rules needed to facilitate it
Machine summary:
استیفاکننده تردیدی نیست زنان و مردان بیهمسر در رأس استیفاکنندگان حق تأهل هستند و تأکید بعضی از روایات بر ارزش و فضیلت ازدواج، مؤید همین مطلب است؛ بدیهی است نیاز به ازدواج همچون سایر نیازهای ضروری انسان است که خدای تعالی در او قرار داده است و آدمی حق ندارد خود را از آن محروم کند؛ مانند نیاز به غذا که اگر انسان بدون هیچ دلیل عقلی و نقلی، خود را از آن محروم کند، در نزد خداوند مسئول است و باید پاسخگوی آن باشد؛ البته بحث اینجا این است که عدهای به هر دلیل، قادر نیستند حق خود را در زمینه تشکیل خانواده استیفا نمایند.
همانگونه در ذیل آیه 36 احزاب اشاره گردید، ورود حکومت در این عرصه تنها در بیان احکام الهی و توصیه به ازدواج منحصر نمیشود بلکه باید عملا دخالت کرده و آن را به سامان برساند؛ البته نحوه ورود حاکمیت دینی در زمان حاضر که از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیار پیچیده است، قطعا متفاوت با حکومت پیامبر9 در صدر اسلام است.
مهم این است که کسانی که از نعمت همسر و خانواده بیبهرهاند، اگر این محرومیت به خواست قطعی خود آنها نباشد، در زمره مظلومین قرار میگیرند و رفع ظلم از آنها نیز در گرو استیفای حقوق آنها است؛ بنابراین، یکی از آثار قطعی استیفای حق تأهل در جامعه - فارغ از اینکه چه کسی مسئول استیفای این حق است - تحقق عدالت در تأمین نیازهای جنسی و عاطفی است که از مصادیق بارز عدالت فراگیر است.
اگر این نیاز از راه مشروع پاسخ داده نشود، یکی از پیامدهای اجتماعی آن گسترش رذیله بیبندوباری جنسی یا شره جنسی است و استیفای حق تأهل میتواند مانع بروز این رذیله اخلاقی برای طیف کثیری از افراد جامعه باشد.