Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی براساس مؤلفههای هوشهای چندگانه است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش «آنتروپی شانون» است. نمونه آماری آن کلیه کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی میباشد؛ به این منظور از «چکلیست مؤلفههای هوشهای چندگانه» (گاردنر و فلیتهم) استفاده شد که روایی محتوایی آن را پنج نفر از متخصصان احراز کردهاند. نتایج به دست آمده، ضریب اهمیت هرکدام از مؤلفهها را به این ترتیب نشان داد: هوش هستیگرایانه (121/0)، هوش جنبشی−بدنی، زبانی−کلامی و طبیعتگرایانه (119/0)، هوش تصویری−فضایی (118/0)، هوش میانفردی (116/0)، هوش درونفردی (115/0)، هوش ریاضی−منطقی (108/0) و هوش موسیقیایی (064/0) بود. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایههای چهارم و ششم ابتدایی با ضریب اهمیت (206/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه پنجم ابتدایی با ضریب اهمیت (191/0) است؛ بنابراین در تنظیم محتوای کتابهای هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی توازن رعایت نشده است
This study aimed to analyze the content of elementary school textbooks "Gifts of Heaven" based on the multiple intelligence components. The present study was a content analysis research that applied the Shannon's entropy model. The sample included all elementary school textbooks "Gifts of Heaven"; thus, a checklist of multiple intelligence components (Gardner and Fleetham) which its content validity had been verified by 5 experts was applied. The significance coefficient of each component is, respectively, as follows: the existential intelligence (0.121); bodily-kinesthetic, linguistic, and naturalistic intelligences (0.119); spatial intelligence (0.118); interpersonal intelligence (0.116); intrapersonal intelligence (0.115); logical-mathematical intelligence (0.108); and musical intelligence (0.064). The highest significance coefficient is related to the fourth and sixth grades of the elementary school with a significance coefficient of 0.206 and the lowest is related to the fifth grade of the elementary school with a significance coefficient of 0.191. Therefore, the balance of the content of elementary school textbooks "Gifts of Heaven" has not been respected
Machine summary:
براساس این روش که به الگوی جبرانی 2 مشهور است، محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی از نظر پاسخگو (کتابهای دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی)، نه مؤلفه هدف (مؤلفههای هوشهای چندگانه) و 41 شاخص طبقهبندی شده است.
جدول 2: فراوانی حاصل از پنج کتاب هدیههای آسمانی دوره ابتدایی برای نه مؤلفه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 2 نشان میدهد، از مجموع واحدهای ضبط و شمارش شده مؤلفههای هوشهای چندگانه در کتابهای هدیههای آسمانی دوره ابتدایی در 5 پایه تحصیلی، جمعاً به هوش زبانی−کلامی 1212 واحد، به هوش ریاضی−منطقی 434 واحد، به هوش تصویری−فضایی 204 واحد، به هوش جنبشی−بدنی 639 واحد، به هوش میانفردی 1065 واحد، به هوش درونفردی 709 واحد، به هوش طبیعتگرایانه 480 واحد، به هوش موسیقیایی 18 واحد و به هوش هستیگرایانه 1612 واحد، توجه شده است.
سؤال دوم پژوهش: توزیع فراوانی مؤلفههای هوشهای چندگانه (زبانی−کلامی، ریاضی−منطقی، تصویری−فضایی، جنبشی−بدنی، میانفردی، درونفردی، طبیعتگرایانه، موسیقیایی و هستیگرایانه) در کتابهای هدیههای آسمانی در پایههای دوره ابتدایی چگونه است؟ برای پاسخ به سؤال دوم پژوهش، اطلاعات حاصل از تحلیل دادههای پژوهش به تفصیل در زیر آمده است.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی از دیدگاه هوشهای چندگانه است.
این پژوهش وجود نه مؤلفه هوشهای چندگانه (زبانی−کلامی، ریاضی−منطقی، تصویری−فضایی، جنبشی−بدنی، میانفردی، درونفردی، طبیعتگرایانه، موسیقیایی و هستیگرایانه) را به روش تحلیل محتوا در کتابهای هدیههای آسمانی دوره ابتدایی بررسی کرد.