Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «تلاوت قرآن کریم» بر «سلامت روان» دانشجویان پزشکی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون−پسآزمون به همراه گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نمونه آماری آن شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه بهعنوان گروه آزمایش و گروه گواه قرار داده شدند (هر گروه 15 نفر). برای هر دو گروه، در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) اجرا گردید. گروه آزمایش، بعد از پیشآزمون در 15 جلسه (30 دقیقهای) به «تلاوت قرآن کریم» گوش دادند؛ آنگاه، پسآزمون اجرا شده و دادهها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد «تلاوت قرآن» بر «سلامت روانی» گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است
This research aimed to investigate the effect of Quran recitation on the mental health among students studying medicine. The research applied a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group. The population was the boy students of Kermanshah University of Medical Sciences and 30 students were selected by the convenience sampling as the sample. They were placed into the test and control groups (each group contained 15 students). The GeneralHealth Questionnaire (GHQ-28) was performed at two levels of pretest and posttest for both groups. The test group listened to the Quran recitation during 15 thirty-minute sessions after the pretest, then the posttest was done and the data were analyzed by the analysis of co-variance. The results demonstrated that the Quran recitation has a positive effect on the mental health of test group
Machine summary:
تقیلو (1388) نیز در پژوهشی به بررسی تأثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در بین جوانان و نوجوانان پرداخت، نتایج تحقیق ایشان بیانگر این بود که آموزش قرآن، میزان استرس افراد را در مقایسه با گروه کنترل در همه خردهمقیاسها بهطور معنادار کاهش داد.
بنابراین، با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت عمومی افراد در سطح جامعه، بهویژه میان جوانان و دانشجویان میتوان این پرسش را مطرح کرد که آیا قرآن (کتابی آسمانی و مقدس) که در قالب الفاظِ جذاب و شیرین و همچنین معانی متعالی و زندگیبخش در دسترس مردم اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کشور ما قرار دارد، میتواند در بهداشت روانی و سلامت عمومی دانشجویان تأثیرگذار باشد؟ با توجه به اهمیت دوران جوانی (بهویژه دوران دانشجویی) در صورت تأثیرگذاری مثبت قرآن بر بهداشت روانی، میتوان خوشبین بود که افزونبر استفادههای درمانی از این کتاب آسمانی، خانوادهها، نهادها و مراکز اجتماعی و آموزشی −رسمی و غیررسمی− بهویژه دانشگاههای سطح کشور نیز با تدوین راهبردها و رویکرد مبتنی بر تعالیم قرآنی، خدمات فرهنگی−تربیتیِ بیشتر و بهتری برای دانشجویان در سطح جامعه، بهویژه افراد تحت پوشش خود داشته باشند.
رمضانزاده و همکاران (1394) نیز در پژوهشی نشان دادند که انس با قرآن با سلامت عمومی و بهداشت روانی دانشجویان رابطه مثبت دارد.
در تبیین نتایج پژوهش حاضر میتوان دو جنبه را بررسی کرد: نخست اینکه قرآن مجید با سبکی جذاب و شیرین در لفظ، به همراه معانی متعالی و روحبخش موجب ارتباط معنوی بین انسان و خداوند میشود و همین فضای معنوی برای زندگی فردی و اجتماعی شخص ارزشمند است و با آرامشی که برای فرد ایجاد میکند به تقویت و افزایش سلامت عمومی او کمک میرساند؛ چنانکه خداوند در قرآن میفرماید: «آگاه باشید که دلها به یاد خدا آرامش مییابد» 1 (رعد، 28).