Abstract:
یکپارچهسازی آموزشی، به یکی از روشهای آموزشی غالب برای گروههای مختلف کودکان استثنایی بدل شده است؛ چرا که در این روش، به نظر میرسد، دانشآموزان کمتوان و ناتوان به شکل مناسبتری به حقوق انسانی خود دست مییابند. پژوهش حاضر، به منظور بررسی یکپارچهسازی آموزشی در ایران و عوامل مؤثر بر نگرش والدین دانشآموزان تلفیقی نسبت به این سبک از آموزش بر روی 204 نفر از والدین دانشآموزان مرزی تلفیقی منطقۀ 1 و 2 آموزشی شهر اراک به اجراء درآمد. نگرش والدینی که به روش تمامشماری انتخاب شده بودند با استفاده از یک پرسشنامۀ محققساخته مورد بررسی قرار گرفت. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق، عبارت بودند از آزمون معناداربودن دو نسبت مستقل، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس یک راهه. نتایج این تحقیق که از نوع پیمایشی تحلیلی است، نشان داد که نگرش والدین مورد مطالعه نسبت به یکپارچهسازی فرزندان مثبت است و با عواملی همچون سن والدین، تعداد دوستان فرزندان و تحصیلات والدین رابطۀ مثبت معنادار دارد. امکانات مدرسه و تراکم کلاسها از جمله مواردی است که والدین از وضعیت آنها ناخرسندند. عدم استفادۀ دانشآموزان مرزی از آموزشهای انفرادی و نبود کلاسهای فوق برنامه از محدودیتهای مدارس مجری طرح مذکور هستند.
Machine summary:
بررسي يکپارچه سازي آموزشي در ايران و نگرش والدين دانش آموزان نسبت به اين سبک آموزشي 1 دکتر علياکبر ارجمندنيا * 2 سعيد غياثي ندوشن ** چکيده يکپارچه سازي آموزشي، به يکي از روش هاي آموزشي غالب براي گروه هاي مختلف کودکان استثنايي بدل شده است ؛ چرا که در اين روش ، به نظر ميرسد، دانش آموزان کم توان و ناتوان به شکل مناسب تري به حقوق انساني خود دست مييابند.
سؤالاتي که در اين تحقيق مورد مطالعه قرار گرفتند عبارت اند از: الف ) مدارس تلفيقي از ديد والدين با چه مشکلاتي رو به رو هستند؟ ب ) والدين دانش آموزان ديرآموز چه نگرشي نسبت به برنامۀ يکپارچه سازي دارند؟ ج ) عوامل مرتبط با نگرش والدين مدارس مجري طرح تلفيق کدام اند؟ در مورد سؤال اول با توجه به داده هاي به دست آمده ، ٤٦ درصد از والدين از امکانات مدرسه و تراکم دانش آموزان در کلاس فرزندان ديرآموزشان اظهار نارضايتي کرده اند اما تعداد ٣١ درصد نيز از وضعيت موجود راضي بوده اند.
در تحقيق که «کاکابرايي» (١٣٨٤) انجام داده است ، ديده شده که اولياي دانش آموزان کم شنواي تلفيقي نيز نسبت به برنامه هاي يکپارچه سازي فرزندان شان نگرشي منفي دارند.
Attitudes of Italian teachers and parents toward school inclusion of students with mental Retardation & developmental disabilities.