Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سبکهای شناختی بر ارتباط ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی بازیکنان فوتبال بود. روش پژوهش علی- مقایسهای بود. تعداد 120 بازیکن با سابقة حضور در لیگ آزادگان در این پژوهش شرکت کردند و ازطریق آزمون گروهی شکلهای نهفتهشده به دو گروه وابسته به زمینه و مستقل از زمینه (هر گروه 60 نفر) تقسیم شدند. دادهها ازطریق آزمون شکلهای نهفته، پرسشنامة ذهنآگاهی کنتاکی و آزمون دقت ضربة پنالتی فوتبال جمعآوری شدند. نتایج با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که در بازیکنان فوتبال با سبک شناختی مستقل از زمینه، بین مؤلفههای ذهنآگاهی با دقت ضربة پنالتی فوتبال رابطة معناداری وجود دارد. براساس رگرسیون چندگانه مشخص شد که سبک شناختی نقش واسطهای بین مؤلفههای ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی ایفا میکند.
Machine summary:
نتایج نشان داد که در بازیکنان فوتبال با سبک شناختی مستقل از زمینه، بین مؤلفههای ذهنآگاهی با دقت ضربة پنالتی فوتبال رابطة معناداری وجود دارد.
این مدل در گروه وابسته حاکی از نبود رابطة معنادار بین متغیر دقت ضربة پنالتی و ابعاد ذهنآگاهی است.
همچنین، این مدل در گروه مستقل از زمینه حاکی از وجود رابطة معنادار بین متغیر دقت ضربة پنالتی و ابعاد ذهنآگاهی است، آزمون تی نشان میدهد که متغیرهای مشاهدهگری، توصیفگری، تمرکزگری و توجه به امور و پذیرش در مدل اثر معناداری بر دقت ضربة پنالتی دارند؛ زیرا، سطح معناداری برای این متغیرها کمتر از 05/0 است.
ضرایب رگرسیون گروه وابسته به زمینه و مستقل از زمینه مدل ضریب استانداردنشده ضریب استانداردشده تی سطح معناداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سبکهای شناختی بر ارتباط ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی بازیکنان فوتبال انجام شده است.
در این پژوهش به این نتایج دست یافتیم که ذهنآگاهی در بازیکنان سبکهای شناختی مستقل از زمینه، در دقت ضربة پنالتی فوتبال تفاوت معناداری را نشان داد.
Cognitive learning style: A review of the field dependent-field independent approach.
Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications.
To gather the data, Group Embedded Figures Test, the Kentucky Inventory of Mindfulness Skills and football penalty kicking accuracy test were used.
According to the multiple regression, cognitive styles have a mediating role between the components of mindfulness and accuracy penalty.
Keywords: Cognitive Styles, Mindfulness, Football Penalty Kicking Accuracy