Abstract:
این تحقیق با هدف ارزیابی عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس سما(واحد خرم آباد) و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجام و به روش توصیفی و از نوع پیمایشی (زمینهیابی) صورت گرفته است و کاربردی محسوب میشود. از تعداد 400 نفرجامعه آماری، تعداد 200 دانشآموز (112 دختر و 82 پسر) به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب گردید. در جمعآوری دادههای آماری، از آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانشآموزان ابتدایی و آزمون استاندارد شدهی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه عملکرد خواندن 85/ 0 و برای پرسشنامه عملکرد نوشتن 82/ 0 به دست آمد. برای تحزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای مجذور خی، مان- ویتنی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد خواندن و نوشتن دانشآموزان در حد خیلی خوب است، بین میانگین عملکرد خواندن دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود ندارد و عوامل مهم مرتبط با عملکرد خواندن و نوشتن عبارتند از: میزان رضایت شغلی معلمان، تعداد دانشآموزان کلاس، داشتن کتابخانه در منزل، میزان علاقه به انشاء و جملهنویسی، میزان مطالعه پدر، میزان مطالعه غیردرسی و درآمد ماهیانه خانواده.
Machine summary:
سئوال اصلی تحقیق حاضر این است که وضعیت عملکرد خواندن و نوشتن در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی سما(واحد خرم آباد) چگونه است ؟ و چه عواملی می تواند با عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان ، مرتبط و بر آنها تأثیر گذار باشد؟ مبانی نظری پژوهش یادگیری خواندن یکی از موضوع های مهم یادگیری، «یادگیری خواندن » میباشد که از ارکان زبان آموزی است .
عمرانی(١٣٨٦) در پژوهشی با عنوان «بررسی میزان مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر تهران و تأثیر بر پیشرفت تحصیلی آنان از دیدگاه معلمان »، مشان داد که بین توانایی دانش آموزان در تشخیص کلمات ، درک مطلب خواندن ، میزان علاقه دانش آموزان به خواندن مطالب نوشتاری، توانایی دانش آموزان در استفاده از مطالب خواندنی، توانایی قالب بندی جملات ، بیان ایده ها و افکار به طور نوشتاری و آداب صحیح نوشتن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بررسی میزان مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شـهر تهـران و تـاثیر برپیشرفت تحصیلی آنان از دیدگاه معلمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران : دانشگاه آزاد عندلیبی، محمد(١٣٨٥).
[Persian] Bahmani, Ali (2008), The effect of accessing to book on male student's reading literacy achievement in grade (4) of primary schools of Tehran; M.
Omrani, parvaneh (2009), Investigation of limit of reading and writing skills of female students of first grade in primary schools of Tehran and it effect on their academic achievement, from the view of their teachers; M.