Abstract:
رشد چشمگیر حضور زنان در سطوح مختلف آموزش عالی در ایران و افزایش پذیرش دانشجویان دختر در دانشگاهها به بیش از 60 درصد و بالاتر از آن در دهه گذشته، موضوعی است که توجه بسیاری از صاحبنظران رشتههای مختلف را به خود معطوف نموده است. برخی پیداش این پدیده را مثبت و آن را یک فرصت برای توسعه جامعه تلقی نموده و در مقابل عدهای با بیان پیامدهای منفی، آن را مقدمهای برای بحران در آینده میدانند. هدف این پژوهش بررسی پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی این پدیده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری را اساتید و دانشجویان دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان و هنر تشکیل دادهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم استفاده شده است. حجم نمونه به دست آمده برای اساتید 150 و برای دانشجویان 316 نفر بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه مورد تایید پنج نفر از اساتید قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی و 91/ 0 محاسبه شد و سپس تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که افزایش میزان قبولی دختران از نظر اساتید و دانشجویان بر پیدایش هر سه پیامد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی بیش از حد متوسط تاثیر داشته و در سطح خطای 05/ 0 معنادار است. بهعلاوه، از نظر اساتید میانگین پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و از نظر دانشجویان میانگین پیامدهای آموزشی بالاتر بود. در پایان با توجه به نکات مثبت و منفی افزایش ورودیهای دختر توصیه میشود که زمینهای برای افزایش آگاهی دختران نسبت به موقعیتهای زندگی فراهم گردد تا درپی آن تصمیمات مناسبتری اتخاذ کنند.
Machine summary:
از طرف دیگر، زایمان های ناخواسته در بین زنان تحصیلکرده کمتر است (اوسیلی و لانگ ، 7 1 Sex oppression 2 Nicholson 3 Barrett 4 Diprete & Buchmann 5 Ledwith & Manfredi 6 Myrskylä 7 Osili & Long ٢٠٠٨؛ موکان و کانونیر،١ ٢٠١٢؛ گرث و سوسا،٢ ٢٠١٢، ص ٥٢؛ بهرمن ،٣ ٢٠١٥، ص ٨٠٢؛ چن ،٢٠١٦٤ ، ص ٢٨٣).
لی (٢٠٠٧١٢) اشاره کرده است حضور زنان در آموزش عالی باعث به دست آوردن کنترل شخصی و استقلال 1 Mocan & Cannonier 2 Groth & Sousa 3 Behrman 4 Chen 5 Cunningham 6 Chevalier 7 Edwards & Pasquale 8 Okin 9 Buckley & Carter 1 King &Mason 0 1 Garland 1 1 Lee 2 ̊˹ مالی بیشتر و تصمیم گیری، نگرش مثبت به آینده ، رسیدن به اهداف شخصی و حرفه ای و افزایش موفقیت در تربیت فرزندان میشود.
این گویه با نظریات بودون (١٣٨٣)، حبیب پور و غفاری(١٣٩٠)، فولادی(١٣٩٣)، بوگانادام و همکاران (٢٠١٤)، روی و همکاران (٢٠١٤) و 1 Raymo & Park 2 Kreager 3 Troumpoucis 4 Del Rosario 5 Roy 6 Bernard 7 Green & Hill آبرامویتز(٢٠١٥١) همخوان است .
1 Abramowitz 2 Augustine 3 Güneş 4 Caltabiano 5 Impicciatore & Dalla Zuanna 6 Michalos 7 Othman 8 Dugger 9 Simao 1 Dreher پیامد دیگر "افزایش نقش زنان در تولید دانش " بود که با نظرات قورچیان (١٣٨٣)،کرتزی و لازرونی (٢٠٠٤١)، پراساد(٢٠٠٧٢) و گزارش مرکز امور مشارکت زنان در سال ١٣٨٨ مبنی بر افزایش سهم زنان ناشر، مترجم و مولف در تولید دانش در سالهای اخیر هماهنگ است .