Abstract:
در مطالعۀ حاضر «روش تدریس مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی» با «شیوۀ سخنرانی» مقایسه شده و تأثیر آنها بر خلاقیت و پیشرفت درسی بررسی شده است. این مطالعه به روش تجربی و با بهکارگیریِ طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروهِ گواه انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهشْ شامل همۀ دانشآموزان پسرِ پایۀ دوم دورۀ متوسطۀ دوم هنرستان شهرستان اسلامآباد غرب بود که در سال تحصیلیِ 95 -1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 30 نفر دانشآموز پسر پایۀ دوم دورۀ متوسطۀ دوم (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه گواه) بود که اطلاعاتِ آن بهشیوۀ نمونهگیریِ دردسترس به دست آمد. پرسشنامۀ خلاقیت تورنس و آزمونی که محقق آن را طراحی کرده بود، ابزار این پژوهش بود. رواییِ ابزارْ ازطریق روش همسانیِ درونی بررسی شد که برای پرسشنامۀ خلاقیت برابر با 81% بود. پایایی آزمون ازطریق روش بازآزمایی به دست آمد که در سیالی 86% ، در ابتکار84% ، در انعطافپذیری 86% و در بسط، 79% بود. همچنین، پایایی برای پرسشنامۀ پیشرفت تحصیلی ازطریق روش بازآزمایی 84% به دست آمد. برای انجام محاسبات آماری از نرمافزار spssنسخۀ 16 استفاده شد و برای بررسی فرضیههای پژوهش، آزمون تحلیل کوواریانس به کار رفت.نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزانِ گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل با ضریب اطمینان 95% بهطور معنادار افزایش یافته است. براساس نتایج پژوهش حاضر، روش تدریس یادگیری مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی مؤلفهای اثرگذار و مثبت بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است؛ بنابراین در تدابیر آموزشی باید به این امر توجه کرد.
Machine summary:
مقايسه روش تدريس مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي با شيؤە سخنراني و تأثير آن ها بر خلاقيت و پيشرفت درسي تاريخ دريافت : ١٣٩٤/١٠/٠٨ ابراهيم اسماعيلي ١ تاريخ پذيرش: ١٣٩٥/٠٨/١٥ *فرانک موسوي ٢ چکيده در مطالعـه حاضـر »روش تدريـس مشـارکتي ازطريـق محيـط يادگيـري الکترونيکـي« بـا »شـيؤە سـخنراني« مقايسـه شـده و تأثيـر آنهـا بـر خلاقيـت و پيشـرفت درسـي بررسـي شـده اسـت .
در اين زمينه ، گرچه پژوهشهاي مشابه اي انجام شده است ، هنوز پژوهشي وجود ندارد که مستقيما روش تدريس مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي را با شيؤە سخنراني مقايسه کرده باشد و تأثير آن را بر خلاقيت و پيشرفت درسي بررسي کرده باشد.
پژوهش حاضر در پي پاسخ دادن به اين پرسش اساسي است که آيا روش تدريس مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي ميتواند بر خلاقيت و پيشرفت تحصيلي کاربران تأثير داشته باشد.
بنابراين ، فرضيه هاي اين پژوهش عبارت است از: - روش تدريس مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي در مقايسه با شيؤە سخنراني تأثير بيشتري بر ميزان سيالي تفکر دانشآموزان دارد.
- روش تدريس مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي در مقايسه با شيؤە سخنراني تأثير بيشتري بر ميزان خلاقيت دانشآموزان دارد.
بحث ونتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي مقايسه روش تدريس مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي با شيؤە سخنراني و تأثير آن بر خلاقيت و پيشرفت درسي صورت پذيرفته است .
نتايج به دست آمده در اين مطالعه بيانگر اين بود که بين دانشآموزان دوگروه، يعني گروه آموزشديده با آموزش مشارکتي ازطريق محيط يادگيري الکترونيکي و نيز گروه آموزشديده با روش متداول، ازنظ ر ميزان خلاقيت و پيشرفت تحصيلي تفاوت معنادار وجود دارد.