Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی پیشبینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان قرچک بوده که حدودا 1400 نفر بودند.حجم نمونه مورد پژوهش بر اساس جدول مورگان 300 نفر میباشد که به شیوه خوشهای و سپس تصادفی اقدام به انتخاب نمونه شد. روش پژوهش حاضر، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود، و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزش تحصیلی (AMS) 28 سؤالی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریج ودی روت) 44 سؤالی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و بین مؤلفههای انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
Machine summary:
يعقوبي و همکاران (١٣٩٢) پژوهشي با عنوان «تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر ادراک شايستگي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه اول متوسطه در درس زبان انگليسي » انجام دادند که يافته هاي پژوهش با استفاده از آزمون t در گروه هاي مستقل ، اثر بخشي شيوه هاي مختلف آموزش را بر ادراک شايستگي نشان داد، ولي درباره تأثير دو روش آموزشي بر پيشرفت تحصيلي در درس زبان انگليسي نتايج حاصل از آزمون t در گروه هاي مستقل تنها براي روش آموزش راهبردهاي شناختي خودتنظيمي معنادار بود.
فرضيه سوم : «بين مؤلفه هاي باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي رابطه وجود دارد» جهت بررسي اين فرضيه از رگرسيون همزمان استفاده شد .
نتايج خلاصه مدل رابطه باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي R R2 R٢ تعديل شده 0/135 0/141 0/375 همان گونه که در جدول شماره ١٠ مشاهده مي شود مقدار ضريب همبستگي (٠/٣٧٥ =R) و مقدار ضريب تعيين (٠/١٤١ = R٢) مي باشد که بيانگر واريانس مشترک است .
Motivational Beliefs and Self Regulation in Biology Learning: Influence of Ethnicity, Gender and Grade Level in Kenya, journal of Creative Education, Issues: 8, vol.