Abstract:
آگاهی از حقوقی که فرصتهای برابری را برای معلولان در مقایسه با سایر شهروندان فراهم میکند، از اهمیت فراوان برخوردار است. در این مقاله، این دسته از حقوق، با در نظر گرفتن قوانین داخلی و بینالمللی مورد بررسی قرار میگیرد. به نظر میرسد، حقوق داخلی در مقایسه با اسناد بینالمللی و حقوق داخلی کشورهایی که در این مقاله موضوع بررسی بوده، دارای کاستیهای فراوانی است و ضرورت دارد تا در این زمینه همگامی لازم با تحولات نوین بینالمللی در باب حقوق آموزشی کودکان معلول فراهم شود. به علاوه، هرچند قانون جامع حمایت از معلولان گامهای مثبتی را در جهت حمایت از حقوق معلولان بهطور کلی برداشته است؛ با این همه در حقوق آموزشی مربوط به این قشر از افراد جامعه، باید اقدامات لازم برای هماهنگی با استانداردهای بینالمللی صورت گیرد.
Machine summary:
بـه عـلاوه ، هرچنـد قانون جامع حمایت از معلولان گامهای مثبتـی را در جهـت حمایـت از حقـوق معلولان به طور کلی برداشته است ؛ با این همه در حقوق آموزشی مربوط بـه ایـن قشر از افراد جامعه ، باید اقدامات لازم برای هماهنگی با استانداردهای بین المللی صورت گیرد چکیده: .
گفتار نخست : حقوق آموزشی کودکان کم توان در مقررات داخلی در مورد حقوق معلولان ـ در مفهوم عام ـ این نکته مهم را باید ذکر نمائیم که خوشـبختانه ، «قانون جامع حمایت از حقـوق معلـولان»، (از ایـن بـه بعـد: قـانون جـامع ) در شـانزدهم اردیبهشت سال ١٣٨٣ به تصویب رسید.
هرچند قانون جامع حمایت از معلولان به ابعاد فرهنگی نیز توجه داشته و برای مثال در ماده ١٢، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را مکلف سـاخته کـه حـداقل دو ساعت از برنامه هفتگی خود را در زمان مناسبی به پخش برنامـه هـای سـازمان بهزیـستی کشور و آشنایی مردم با توانمندی های معلولان اختصاص دهد؛ با اینحال هنوز هم دیـدگاه «مظلوم انگاری » اشخاص کم توان ـ ولو به گونه ای کمرنگ تر از گذشـته ـ بـر فرهنـگ سـایه انداخته و تا رسیدن به این باور که در صورت برنامـه ریـزی ، آمـوزش و پـرورش صـحیح و برگزاری مستمر دوره های کارگاههای توانبخشی و بازتوانی ، معلولان نیز می تواننـد هماننـد دیگران در صحنه های مختلف اقتصادی و اجتماعی حاضر شـوند، فاصـله زیـادی وجـود دارد.