Abstract:
در این مقاله به تشریح اهمیت و مکانیزم عمل استفاده از بازی ها به عنوان ابزاری کمک آموزشی و روش تدریسی فعال و اثربخش پرداخته و مبانی نظری پشتوانه یادگیری به وسیله بازی ارایه شد. همچنین حیطه های مختلف یادگیری (شناختی، عاطفی و روان - حرکتی) و اهمیت بکارگیری طبقه بندی های موجود از اهداف آموزشی با ارایه مثالی از آموزش حسابداری تشریح گردید. سپس پیشینه استفاده از بازی ها و شبیه سازی ها در آموزش حسابداری، با اشاره به تحقیقات خارجی مرور شد. بررسی ها آشکار ساخت که اولین بازی آموزشی راه یافته به محیط دانشگاهی در واقع یک بازی مرتبط با حسابداری بوده است. بعلاوه نتایج، نشان دهنده امکان استفاده از بازی ها و اثربخشی آنها در بهبود یادگیری در هر سه حیطه نام برده و تمام زمینه های حسابداری از جمله حسابداری مقدماتی، میانه، حسابداری صنعتی و مدیریت، حسابداری دولتی، سیستم های اطلاعاتی حسابداری، حسابرسی و اخلاق در حسابداری است. همچنین یافته ها حکایت از خلاء استفاده از بازی های شبیه سازی در آموزش حسابداری کشور دارد.
Machine summary:
نقش بازیها در آموزش حسابداری دکتر شهناز مشایخ © دانشیار گروه حسابداری دانشگاه الزهراء (س )، ایران حدیثه حاجی مرادخانی دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، ایران دکتر روح اله خدابنده لو محقق پسا دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، ایران (تاریخ دریافت: 1 مهر ۱۳۹6؛ تاریخ پذیرش: 6 دی 1396) در این مقاله به تشریح اهمیت و مکانیزم عمل استفاده از بازیها به عنوان ابزاری کمک آموزشی و روش تدریسی فعال و اثربخش پرداخته و مبانی نظری پشتوانه یادگیری به وسیله بازی ارایه شد.
برای فاصله گرفتن از تاکید صرف بر حفظ کردن و بازیابی اطلاعات و اتکاء بیش از حد به سخنرانی و کتب درسی که به رویکرد "میمون تعلیم دیده " معروف است به سمت سطوح بالاتر دانش و مهارت (نظیر تفکر انتقادی) باید از روشهای یادگیری فعال (یادگیری از طریق کارگروهی و انجام دادن) استفاده شود [16].
مجموعه شواهد مستخرج از این ادبیات، به طورخلاصه نشان داد که بازیهای آموزشی برای دانشجویان جذاب، لذت بخش، سرگرمکننده و هیجانانگیز هستند و منجر به بهبود عملکرد دانشگاهی دانشجویان، فهم و بکارگیری بهتر مفاهیم حسابداری و تقویت اخلاق (در نتیجه رعایت قوانین بازی) و اتکاء به خود در یادگیری میشوند.
"Using the Jeopardy Game to Enhance Student Learning of Accounting Information Systems (AIS) Exam Material".
"A Simulation-Based Approach for Teaching the Systems Perspective of Strategic Performance Management", Accounting Education: An International Journal, 24)1(, 1-26.
"Active Learning: An Empirical Study of the Use of Simulation Games in the Financial Introductory Accounting Class".
This study reviewed the background of using game as a simulation in accounting education.