Abstract:
هدف اصلی در این پژوهش طراحی الگوی نظری نظارت اجتماعی در نوجوانان براساس اهداف، مبانی، اصول و روش های منبعث از تفسیر المیزان می باشد. روش مورد استفاده در این مقاله جهت دست یابی به طراحی الگوی نظری، روش تحلیل مفهومی و روش استنتاجی است. جامعه تحلیلی آیات قرآنی و تفسیر المیزان است که از این جامعه تحلیلی بخش هایی که نظارت اجتماعی را پوشش دهد، به طور هدفمند انتخاب و به طور پیوسته مورد تجزیه و تحلیل و نهایتا تعبیر و تفسیر قرار گرفت. یافته های حاصل حاکی از این است که: علامه طباطبایی نظارت اجتماعی را مانند اهرمی برای نگهداری و بقای جوامع می داند که اختلال در آن، موجب زوال«وحدت اجتماعی» می شود. بر این اساس مبانی نظارت اجتماعی فطری بودن ارزش های اخلاقی، گرایش به نظم، داشتن ارتباط مطلوب با خود و دیگران، ضرورت وجود قانون در جامعه است. اهداف نظارت اجتماعی احیای ارزش های اخلاقی، برقراری انضباط فردی و اجتماعی، برخورداری از سلامت در ارتباط خود با دیگران و قانون مندی اجتماعی است. با توجه به مبانی و اهداف، اصول نظارت اجتماعی عبارت است از حفظ ارزش های اخلاقی، رعایت نظم، ارتباط توام با حرمت نفس نسبت به خود و دیگران و اجرای قانون. نهایتا روش های تربیتی نظارت در قلمرو فردی(غیررسمی) تزکیه، خود انضباطی، حفظ حرمت نفس در برقراری ارتباط با خود و در قلمرو اجتماعی رسمی موعظه، نظارت اقناعی و آموزش قوانین می باشد. این چارچوب حاصل توسط متخصصان اعتباریابی و مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
بر اين اســاس مباني نظارت اجتماعي فطري بودن ارزش هاي اخلاقي ، گرايش به نظم ، داشــتن ارتباط مطلوب با خود و ديگران ، ضرورت وجود قانون در جامعه اســت .
با توجه به مباني و اهداف ، اصول نظارت اجتماعي عبارت است از حفظ ارزش هاي اخلاقي ، رعايت نظم ، ارتباط تؤام با حرمت نفس نسبت به خود و ديگران و اجراي قانون .
در کشــور ما نيز که از اين قاعده مســتثني نيست ، امر نظارت اجتماعي با توجه به فرهنگ اســلامي بيشتر احساس مي شود؛ بحران و چالشــي که در هويت نسل جوان کشور ما به وجود آمده اســت ، مؤيد اين ادعا است ، زيرا نظارتي که در برنامه هاي تربيتي صورت گرفته به اندازه اي نبوده که اين چالش را برطرف کند، مضاف بر اين که باعث دين گريزي و بعضا دين ستيزي بســياري از نوجوانان نيز شده است .
بر اين اساس هدف اين پژوهش ؛ طراحي الگوي نظري نظارت اجتماعي در نوجوانان براساس اهداف ، مباني ، اصول و روش هاي منبعث از تفسير الميزان است .
هر يک از اهداف مربوط به امر نظارت اجتماعي که براســاس آيات قرآن دسته بندي شده است ، به عنوان اهداف تربيت در نظام آموزش و پرورش مي تواند مورد اســتفاده قرار گيرد.
دسته بندي اهداف نظارت اجتماعي براســاس آيات قرآن و با توجه به اين ساختار نظارتي فلسفه تعليم و تربيت صورت گرفته است .
از اهداف ديگر اين پژوهش اســتخراج روش هاي نظارت اجتماعي در نوجوانان براساس تفسير الميزان اســت .