Abstract:
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی گروههای مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی کلیه افراد صاحبنظر در ارتباط با موضوع ورزش همگانی و نهادینه کردن بود که تا رسیدن به نقطه اشباع نظری افراد برای انجام مصاحبه به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند (15 نفر). در بخش کمی جامعه آماری متشکل از مدیران و کارشناسان مسئول ورزش همگانی بودند که به روش نمونهگیری تمام شمار افراد بهعنوان نمونه انتخاب شدند (306 نفر). در مرحله کیفی ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختارمند و در مرحله کمی پرسشنامه بود. روایی مصاحبه و پرسشنامه با استفاده ازنظر اساتید و متخصصین (10 نفر) بررسی شد و پایایی مصاحبهها از طریق باز آزمون 83/0 و پایایی پرسشنامه از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه گردید. در مرحله کیفی تحقیق از کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تحلیل و دستهبندی دادهها استفاده گردید. در مرحله کمی تحقیق نیز از آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول برای اولویتبندی گروههای مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران استفاده گردید. نتایج تحقیق مرحله اول و دوم نشان داد هفت گروه به ترتیب اولویت شامل مدرسه، رسانههای جمعی، گروههای مرجع، خانواده، دولت، نهادهای مذهبی و دوستان و همسالان، در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران مؤثر بودند.
Machine summary:
پژوهشها نشان دادهاند که کسب فواید بیشمار سلامتی ناشی از فعالیت بدنی منظم است که درطول ز 6 =" Aoyagi"/>=" Ao 7 Hankinson"/>Hankinson"/> و همکاران، 2010)؛ بااینحال، بیشتر پژوهشهای انجامشده درزمینۀ ورزش همگانی در کشور به بررسی انگیزانندههای مشارکت افراد در ورزش همگانی (شروع مشارکت) تمرکز داشتهاند و کمتر به بحث حضور مستمر و فراگیر افراد در ورزش همگانی پرداختهاند (رمضانینژاد، رحمانینیا و Palm & Wolfyang Sport for All Aman, Mohamed & Omar-Fauzee Grazi & Bergh Marcus Aoyagi Hankinson 1388).
نقش معلمان آنقدر مهم است که حتی ظاهر بدنی معلمان بر تواناییشان برای آموزش و القای تمایلات ورزشی در دانشآموزان تأثی 4 addalozzo"/>addalozzo"/>، 1988)؛ بااینوجود، معلمان تربیتبدنی بدون داشتن فضا، امکانات و تجهیزات کافی، پیشرفته و دردسترس نمیتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا کنند؛ زیرا، بدون وجود فضا، امکانات و تجهیزات مناسب امکان برگزاری و اجرای برنامههای ورزشی وجود ندارد؛ درح Ahola & Hatfield Allender, Cowburn & Foster Casey, Eime, Payne & Harvey Melville & Maddalozzo نشان دادهاند که امکانات، تجهیزات و برنامههای ورزشی مدارس در گرایش افراد به ورزش و فعالیت بدنی تأثیر مثبت دارند (برگر، اورلی، پرنت، سگوین و هماندز 1 ، 2008؛ هارینز، کارینست، دفورچ، ماز، کاردون و 2 j"/>j"/>، 2009).
پژوهشهای مختلف نشان دادهاند که رسانهها در شکلگیری باورها، ن Berger, O’Reilly, Parent, Séguin, & Hernandez Haerens, Craeynest, Deforche, Maes, Cardon, & De Bourdeaudhuij گرایش افراد به ورزش و فعالیت بدنی نقش بسزایی دارند (اوون، بومن، بوث، اولدربرگ و مگنوس 1 ، 1995؛ غفوري، رحمانسرشت، احسانی و کوزچیان، 1382).