Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر آموزش الکترونیکی آموزش عالی، از منظر متخصصان برنامه درسی و فناوری اطلاعات صورت گرفت. جامعه آماری شامل 22 نفر از متخصصان برنامه درسی و 25 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات دانشگاه های ایران بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه آنان در باره ویژگی های عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی (اهداف، محتوا، فعالیت های یادگیری، راهبرد های تدریس، گروه بندی، مواد و منابع، زمان، مکان و ارزشیابی) مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی احراز شده، گردآوری شد. یافته ها نشان داد که متخصصان برنامه درسی ویژگی های مولفه های فعالیت های یادگیری، راهبرد های تدریس، گروه بندی، زمان، مکان و ارزشیابی برنامه درسی آموزش الکترونیکی را در مقایسه با آموزش حضوری دارای اهمیت بیشتر تلقی کردند، در حالی که متخصصان فناوری اطلاعات، عناصر زمان و مکان را، دارای اهمیت بیشتر نسبت به آموزش حضوری دانستند. همچنین، بین میزان اهمیت مولفه های اهداف، محتوا، فعالیت های یادگیری، راهبرد های تدریس، گروه بندی، مواد و منابع و ارزشیابی بین این دو گروه تفاوت وجود داشت. به علاوه در مولفه های زمان و مکان، هر دو گروه اهمیت یکسانی را در برنامه درسی آموزش الکترونیکی قائل بودند.
Machine summary:
جامعه آماری شامل ٢٢ نفر از متخصصان برنامه درسی و ٢٥ نفر از متخصصان فناوری اطلاعات دانشگاه های ایران بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه آنان در باره ویژگیهای عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی (اهداف ، محتوا، فعالیت های یادگیری، راهبردهای تدریس ، گروه بندی، مواد و منابع ، زمان ، مکان و ارزشیابی) مورد مطالعه قرار گرفت .
توزیع پاسخ متخصصان برنامه درسی و فناوران اطلاعات به ویژگیهای مربوط به مؤلفه اهداف (به تصویر صفحه رجوع شود) داده های جدول ٣ نشان میدهد که ، متخصصان برنامه درسی در مؤلفه محتوای برنامه درسی الکترونیکی، رعایت اصل فراهم کردن زمینۀ برخورد دانشجویان با تجربیات گوناگون یادگیری را، نسبت به آموزش حضوری دارای اهمیت بیشتر، میدانند.
توزیع پاسخ متخصصان برنامه درسی و فناوران اطلاعات به ویژگیهای مربوط به مؤلفه محتوا (به تصویر صفحه رجوع شود) داده های جدول ٤ نشان میدهد که ، متخصصان برنامه درسی در مؤلفه فعالیت های یادگیری برنامه درسی الکترونیکی، رعایت اصل های پرورش مهارت های سطح بالای شناختی در دانشجویان ، افزایش زمینه خود سنجی در دانشجویان ، افزایش انگیزه دانشجویان به یادگیری، تقویت حس کنجکاوی دانشجویان ، ترغیب یادگیری گروهی، ارتباط با سبک های گوناگون یادگیری و ترغیب یادگیری فعال را در آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش حضوری دارای اهمیت بیشتر، تلقی میدانند.
همچنین ، داده های جدول نشان میدهد که ، متخصصان فناوری اطلاعات در مؤلفه فعالیت های یادگیری برنامه درسی الکترونیکی، رعایت اصل های افزایش زمینه خود سنجی در دانشجویان ، افزایش انگیزه دانشجویان به یادگیری، تقویت حس کنجکاوی دانشجویان ، ترغیب یادگیری گروهی، ارتباط با سبک های گوناگون یادگیری و ترغیب یادگیری فعال را، نسبت به آموزش حضوری دارای اهمیت بیشتر، میدانند.