Abstract:
این تحقیق با هدف تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری دانشگاه فردوسی در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول تحقیق به منظور شناسایی اجزا و مولفه های سرمایه فکری دانشگاه، بر پایه مبانی نظری مرتبط با سرمایه فکری روش مصاحبه نیمه ساختار یافته اجرا شد. در این مرحله از تحقیق نمونه گیری از جامعه تحقیق به صورت هدفمند و با استفاده از شاخص های انتخاب نمونه مانند)داشتن اطلاعات کافی در مورد موضوع تحقیق و یا تجربه شخصی در رابطه با موضوع تحقیق( انجام شد. در پایان مرحله اول چهار سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه و سرمایه نوآوری که برخاسته از مبانی نظری و تجربی تحقیق بودند مورد تایید گروه مصاحبه شونده قرار گرفتند.در مرحله دوم برای اندازه گیری هر کدام از عوامل مدل مفهومی تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که پس از رواسازی و اعتباریابی، پرسشنامه به صورت نهایی بر روی 436نفر از اعضای نمونه تحقیق اجرا شد. تعداد 303 پرسشنامه در تحلیل های آماری مورد استفاده قرار گرفت و مدل مفهومی تحقیق آزمون شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد که میان اجزای سرمایه فکری رابط معنادار و مثبتی وجود دارد.علاوه بر این، به منظور دستیابی به این موضوع که مدل علی ارایه شده در دیاگرام تحلیل مسیر چه میزان از واریانس متغسر وابسته را تبیین می کند از ضریب تعیین R استفاده شد. بر اساس R به دست آمده برای کلیه متغیرها، 43/4 درصد از مجموع تغییرات متغیر وابسته توسط مدل تحلیلی تبیین می شود.
Machine summary:
دوم ، سرمایه فکری محرک ارزش کلیدی برای رقابت پذیری سازمانی و بهبـود عملکـرد اسـت ؛ اما حسابداری و اقدامات گزارش گری مالی به طورکلی در شناخت این دارایـیهـا بـا شکسـت مواجه شده اند سوم ، رتبه بندی سازمان های آموزشی و پژوهشی باید بیشتر بر مبنـای معیارهـای اندازه گیری مشترک، عینی و منطقی و بر مبنای زبان مشترک عینی و منطقی و نیز تقویـت کننـده ارتباط بین دانشگاه ها و شرکت ها بر مبنای زبان مشترک باشد؛ و بـالاخره سـرمایه فکـری بایـد 1- Transmission 2- Dissemination نقش کلیدی در اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی و مدیریت منابع انسـانی در آمـوزش عالی ایفا کند (بابایی نیلولوئی و همکاران ،١٣٩١).
در ایـن تحقیـق که با روش تحقیق کیفی تحلیل محتوا درصدد بازخوانی مفاهیم و رویکردهای ارزیابی سـرمایه فکری در آموزش عالی صورت گرفته تلاش شده است تا با توجه بـه چـالش هـای پـیش روی متخصصان آموزش عالی در ارتباط با ارزیابی سرمایه فکری دانشگاه ها و مراکز آمـوزش عـالی به نسبت داراییهای مادی دانشگاه ها و ضرورت پیوند برنامه های شناسـایی و ارزیـابی سـرمایه فکری و دانشی در آموزش عالی ارائه شود که راهنمای عملی اجرای مـدیریت سـرمایه فکـری بخش آموزش عالی باشد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه میتوان گفت که در سطح معناداری پنج درصد " بین سرمایه انسانی و سرمایه نوآوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد"؛ بنابراین فرضیه دوم در سطح ٠/٩٩ تأیید می شود.