Abstract:
مسئله و هدف پژوهش بررسی انتظارات دانشجویان از دانشگاه و سنجش میزان برآورده شده آن است. روش کار پژوهش حاضر از نوع پژوهشها زمینهیابی با طرح مقطعی است. جامعه آماری، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی ورودیهای 1390 و 1393 بودهاند. با توجه به جامعه آماری پژوهش که به دانشکدهها، رشتهها و ورودیهای مختلف تقسیم شده بودند، محقق از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای استفاده کرده است و با استفاده از جدول مورگان تعداد 600 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته بهصورت دوسویه با شش خرده مقیاس شامل فرایند آموزش و خط سیر یادگیری، تعاملات و تجارب بیرونی با استاد، جو و محیط دانشگاهی، مدیریت و سازمان دانشگاه، امکانات و جلوههای ملموس، رفتار دانشگاهی استفاده شد که روایی ابزار مورداستفاده در حد بسیار مطلوب گزارش شده است. یافتهها بیانگر آن است که در وضع موجود میانگین مولفه تعاملات و تجارب بیرونی با استاد (43/48) بالاترین و مولفه مدیریت و سازمان دانشگاه (25/39) پایینترین بوده است؛ اما در وضع مطلوب میانگین مولفه رفتار دانشگاهی (39/83) بالاترین و میانگین مولفه تعاملات و تجارب بیرونی با استاد (68/81) از سایر مولفه ها پایین تر بوده است. در وضعیت شکاف میان واقعیتهای موجود با انتظارات مطلوب نیز مولفه سازمان و مدیریت دانشگاه دارای بالاترین شکاف (84/26) و تعاملات و تجارب بیرونی با استاد دارای پائین ترین شکاف (43/17) هستند. در نتیجه لازم است، سیاستگذاران در اتخاذ سیاستها و تصمیمات با شناخت از وضعیت مولفههای تشکیلدهنده انتظارات دانشجویان از دانشگاه و برنامهریزان و مدیران در برنامهریزی و اجرا متناسب با انتظارات دانشجویان از دانشگاه عمل نمایند.
Machine summary:
ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته به صورت دوسویه با شش خرده مقیاس شامل فرایند آموزش و خط سیر یادگیری، تعاملات و تجارب بیرونی با استاد، جو و محیط دانشگاهی، مدیریت و سازمان دانشگاه ، امکانات و جلوه های ملموس ، رفتار دانشگاهی استفاده شد که روایی ابزار مورداستفاده در حد بسیار مطلوب گزارش شده است .
دانشگاه و سنجش میزان برآورده شده آن بر اساس شش مؤلفه فرایند آموزش و خط سیر یادگیری، تعاملات و تجارب با استاد، جو و محیط دانشگاه ، مدیریت و سازمان دانشگاه ، امکانات و جلوه های ملموس و رفتار دانشگاهی به دنبال پاسخ به این هستیم که تا چه میزان انتظارات دانشجویان از دانشگاه بر اساس مؤلفه های مذکور برآورده شده و فاصله بین انتظارات مطلوب آن ها با واقعیت های موجود دانشگاه در ابعاد گوناگون چگونه است ؟ به عبارتی این پژوهش بر اساس این سؤال اصلی سازمان دهی شده است که انتظارات دانشجویان از دانشگاه و میزان برآورده شده آن به طورکلی و مبتنی بر هر یک از مؤلفه های شش گانه چقدر است ؟ ادبیات پژوهش در بررسی و تحلیل پیشینه پژوهشی مربوط به انتظارات دانشجویان از دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که در این زمینه مطالعات متعددی صورت گرفته و هریک از مطالعات از دریچه ای خاص به این مفهوم پرداخته اند.
بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر که باهدف بررسی انتظارات دانشجویان از دانشگاه انجام شده است ٦ بعد شامل فرایند آموزش و خط سیر یادگیری، تعاملات و تجارب بیرونی با استاد، جو و محیط دانشگاهی، مدیریت و سازمان دانشگاه ، امکانات و جلوه های ملموس و رفتار دانشگاهی مدنظر قرار گرفت .
Predicting students' satisfaction through service quality in higher education.
Expectations and perceptions of overseas students towards service quality of higher education institutions in Scotland.