Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن و مسائل بنیادین مدیریت نظام تعلیم و تربیت ایران در راستای جهانی شدن بود. روش انجام این پژوهش اسناد پژوهشی و بررسی مقالات و دیدگاه های منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی کشور در بازه زمانی 1390 تا 1394 و همچنین پیمایش دیدگاه های روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور بوده است. به منظور گردآوری داده ها از طریق سندکاوی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، نتایج پیمایش نظرات نشان داد؛ دانشگاهیان، جهانی شدن را یک نمود فرهنگی مثبت ارزیابی کرده اند و عمده ترین چالش تعلیم و تربیت ایران در راستای جهانی شدن را، ناهماهنگی بین سیاست های آموزشی ایران با سایر ملل پیشرفته، چالش محتوایی و عدم تسلط بر زبان خارجه ارزیابی کرده اند. تاثیر گذارترین عوامل بر روند جهانی سازی تعلیم وتربیت ایران را مدیریت تمرکز زدا و برخورد پویا با پدیده جهانی شدن دانسته اند. همچنین میزان آمادگی تعلیم و تربیت ایران در مسیر جهانی شدن را نسبتا خوب ارزیابی کرده و معتقدند جهانی شدن تعلیم وتربیت ایران می تواند مزایای خوبی به همراه داشته باشد.
Machine summary:
٢. چالش ها و موانع نظام آموزشی ایران درروند جهانیشدن کدامند؟ جدول ٦: نتایج تحلیل اسنادپژوهشی مجلات بازه زمانی سال ٩٠ تا ٩٤ مرتبط چالش ها و موانع نظام آموزشی ایران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته های نظر سنجی با توجه بـه اینکـه بـرای بررسـی چـالش هـا و موانـع نظـام آموزشـی ایـران دررونـد جهـانیشـدن ، شناسـایی حـوزه هـای چـالش برانگیـز و موانـع رویکـردی و همچنـین پـرداختن بـه موانـع کسـب مـدارک بـین المللـی ضروری به نظر میرسد از اینرو این موارد، مورد بررسی قرار گرفت .
جدول ٧: ابعاد چالش های نظام آموزشی ایران در رابطه با جهانی شدن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که از جدول شـماره ٧ پیداسـت ، دانشـگاهیان معتقدنـد عمـده تـرین چـالش تعلـیم و تربیـت ایـران در حوزه جهانیشدن مربوط بـه برنامـه و محتـوی آموزشـی مـیباشـد و چـالش تکنولـوژیکی را نیـز دومـین چـالش ارزیـابی کـرده انـد.
سوال سوم : عوامل موثر بر جهانی شدن نظام آموزشی ایران کدامند؟ جدول ١٠: نتایج تحلیل اسناد پژوهشی مجلات بازه زمانی سال ٩٠ تا ٩٤ مرتبط با عوامل موثر بر جهانیشدن نظام آموزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های نظر سنجی با توجه بـه اینکـه بـه کـارگیری سـبک هـای نـوین مـدیریتی در سیسـتم آموزشـی از مهمتـرین عوامـل تـاثیر گذار در روند جهانیشدن نظـام آموزشـی ایـران مـیباشـد و همچنـین شناسـایی و تقویـت نیروهـای موافـق با جهانی سازی، از دیگر عوامل مـوثر، از اینـرو ایـن مـوارد و همچنـین نـوع برخـورد بـا جهـانیشـدن نظـام آموزشی در این سوال مورد بررسی قـرار گرفـت .