Abstract:
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر پیش بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جو آموزشی موجود در دانشگاه بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه جو آموزشی راف و همکاران (1997) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر (1991) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن، توزیع و گردآوری شد. 1865 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی، و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد:
1-میانگین ادراک دانشجویان از جو آموزشی دانشگاه و تعهد سازمانی آنها از سطح حداقل کفایت مطلوب (Q2) کمتر بود. 2-بیشترین میانگین مطلوبیت جو آموزشی مربوط به بعد ادراک دانشجویان از اساتید و کمترین آن مربوط به بعد ادراک آنها از یادگیری بود. 3-بیشترین میانگین تعهد سازمانی دانشجویان مربوط به بعد عاطفی و کمترین آن مربوط به بعد هنجاری بود. ادراک دانشجویان از جو آموزشی درمجموع 17/0 از واریانس تعهد سازمانی آنها را تبیین می کند. 4-تفاوت معناداری بین تعهد سازمانی دانشجویان در دانشکده های مختلف در دوره های متفاوت تحصیلی وجود داشت. 5-تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان دختر و پسر از جو آموزشی دانشگاه وجود داشت. 6-تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان از جو آموزشی و همچنین تعهد سازمانی آنها در سال های ورودی مختلف، وجود داشت. 7-رابطه معناداری بین ادراک دانشجویان از جو آموزشی با معدل کل آنها و بین تعهد سازمانی دانشجویان با معدل کل آنها مشاهده نشد.
Machine summary:
6 گروه دیگری جو آموزشی را بر رشد روانی ـ اجتماعی دانشجویان مؤثر دانستند (لانگرام ، ١٩٩٧) و بیان نمودند، کلاس و محیط آموزشی به عنوان یک گروه اجتماعی ، متشکل از افرادی با تجارب، خرده فرهنگ ها، شخصیت و ویژگی های متفاوتی است که تعامل آنها با 1 Deal 2 Hoy; Tarter Bliss 3 Miskel 4 Freiberg 5 Marshall 6 Langram یکدیگر تا حد زیادی تابع جو حاکم خواهدبود.
1 McRobbie, Roth Lucus 2 Adelman Taylor 3 Keely 4 Fraser 5 Frieberg 6 Mc Evoy Welker 7 Williams 8 Mentz 9 Riquelme 10 Levine 11 Manning Saddlmire از نظر راف و همکاران (١٩٩٧) نیز جو آموزشی شامل پنج بعد ادراک دانشجویان از یادگیری؛ یاددهنده؛ مهارتهای علمی خود؛ فضای یادگیری و محیط اجتماعی می باشد که به شرح جدول شماره ١، می باشد.
ارزیابی میزان تعهد سازمانی دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣) آیا تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان از مطلوبیت ابعاد جو آموزشی دانشگاه وجود دارد؟ مطابق با جدول شماره ٦، بیشترین میانگین مطلوبیت جو آموزشی مربوط به بعد ادراک دانشجویان از اساتید و کمترین میانگین آن مربوط به بعد ادراک دانشجویان از یادگیری می - باشد که بر اساس مقدار f محاسبه شده این تفاوت مشاهدهشده معنادار می باشد.
مقایسه ی میزان مطلوبیت ابعاد مختلف جو آموزشی (رجوع شود به تصویر صفحه) ٤) آیا تفاوت معناداری بین ابعاد تعهد سازمانی دانشجویان وجود دارد؟ مطابق با جدول زیر، بیشترین میانگین تعهد سازمانی دانشجویان مربوط به بعد عاطفی و کمترین میانگین آن مربوط به بعد هنجاری می باشد که بر اساس مقدار f محاسبه شده این تفاوت معنادار می باشد.