Abstract:
طرد اجتماعی فرایندی است که طی آن روابط بین افراد و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، نقض و سست می شود. در نتیجه، شخص معرض انواع مخاطرات اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی قرار می گیرد. طرد شدگی میتواند زمینه بروز بزهکاری را برای افراد طرد شده فراهم کند. در پژوهش حاضر، مضامین عمده روش نشانه شناسی را در قالب رمزگان اجتماعی، فرهنگی و فنی توضیح خواهیم داد. در ادامه، ما تحلیل نشانه شناسانه فیلم سیزده را انجام دادیم. مطابق با یافته های پژوهش، میتوان ادعا نمود فیلم ضمن بازنمایی طردشدگان، طردشدگی را محصول جامعهای در حال گذار میداند که زمینه بروز انواع بزهکاری ها در آن فراهم است. طردشدگان نه از بیرون یک جامعه بلکه از بطن آن، در پی موقعیتهای نابرابر که منجر به طرد آنها شده برخاستهاند و اعتراضشان را به چنین جامعهای با تحمیل انسان آنارشیست به متن شهر بروز میدهند.
Machine summary:
بازنمایی طردشدگی در سینمای ایران مطالعه موردی فیلم «سیزده » 1 مژگان فراهانی چکیده طرد اجتماعی فرایندی است که طی آن روابط بین افراد و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، نقض و سست می شود.
بنابراین ، پرسش اصلی این پژوهش را می توان اینگونه بیان کرد که سینما که خود یکی از اشکال بازنمایی است و از منطق زبانی تبعیت می کند چگونه با تکنیک های فرمی و محتوایی ، به بازنمایی طردشدگان اجتماعی می پردازد؟ برای پاسخ به پرسش این پژوهش ، ضمن توضیح مضامین عمده روش نشانه شناسی در قالب رمزگان اجتماعی ، فنی و ایدئولوژیک به نشانه شناسی فیلم «سیزده » می پردازیم .
اروینگ گافمن ١ در کتاب داغ ننگ ؛ چاره اندیشی برای هویت ضایع شده ، درباره دسته ای از انحراف ها صحبت می کند که افراد پایگاه اجتماعی خود را داوطلبانه و آزادانه تنزل می دهند تا پایگاهی را که تمایل دارند بپذیرند: آنان در مقابل نهادهای اساسی جامعه -خانواده ، نظام منزلت سنی ، تقسیم نقش کلیشه ای بین جنسیت ها، اشتغال تمام وقت مشروع همراه با یک هویت شخصی دولتی و مورد تأیید، و تقسیم طبقاتی و نژادی - به شکلی بی قاعده و تا حدی آشوب گرانه دست به کنش می زنند.
یکی از مهم ترین سکانس های این فیلم که می توان فرهنگ مطرودین و تعارض شدید آنها با جامعه را دید سکانسی است که بمانی به همراه سامی و دوستانش به وندالیسم (تخریب اموال عمومی ) مشغولند.