Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراکشده با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یاسوج در سال تحصیلی96 - 1395 به تعداد 1604 نفر تشکیل میدهند که بهصورت تصادفی طبقهای 359 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته مهارتهای تدریس (1395)، محقق ساخته احساسات مثبت و منفی (1395) و کنترل ادراکشده تتریک و لاراکو (1987) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss24 و Amos23 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مهارتهای تدریس با احساسات مثبت، کنترل ادراکشده و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار (sig=0/0001) و با احساسات منفی رابطه منفی و معناداری (sig= 0/0001) دارد. همچنین مهارتهای تدریس، احساسات مثبت، احساسات منفی و کنترل ادراکشده بر پیشرفت تحصیلی به ترتیب با ضریب مسیر 26/0 و 232/0 و 235/0- و 275/0 اثرگذار بوده و مهارتهای تدریس 7/6 درصد، احساسات مثبت 3/5 درصد، احساسات منفی 5/5 درصد و کنترل ادراکشده 5/7 درصد از پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهطور مستقیم تبیین مینمایند. از این رو، میتوان نتیجهگیری کرد که مدرسان با داشتن احساسات مثبت و مهارتهای تدریس قوی و دور کردن احساسات منفی از خود، میتوانند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند.
The present study aimed to assess the causal relationships between teaching skills and students’ academic progress with the mediating role of positive and negative emotions and perceived control using the structural equation structural equation modeling approach. The research method was descriptive of correlational type and the analysis method was structural equation modeling. Research population comprised all students of Farhangian University of Yasuj، Iran، during The academic year 2016-2017 (n=1604). From among these، 359 were selected through stratified random sampling. Data were collected using a researcher-made teaching skills questionnaire (2016)، researcher-made positive and negative feelings questionnaire (2016)، and perceived control questionnaire (Tetrick and LaRocco، 1987). Data were analyzed in SPSS 24 and Amos 23. Results revealed that teaching skills are positively correlated with positive feelings، perceived control، and academic progress (sig= 0.0001)، but negatively correlated with negative feelings (sig= 0.0001). Moreover، teaching skills، positive feelings، negative feelings، and perceived control affected academic progress with the path coefficients of 0.26، 0.232، -0.235، and 0.275، respectively، and directly explained 6.7، 5.3، 5.5، and 7.5% of students’ academic progress، respectively. It can be concluded that instructors can enhance students’ academic progress by having positive feelings and remarkable teaching skills and distancing themselves from negative feelings.