Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی یکپارچهسازی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی در شرکت گاز استان خوزستان انجام شد. پژوهش، ازنظر نوع روش، پژوهشی آمیخته (کمی ـ کیفی) است. این تحقیق براساس نحوه گردآوری و ماهیت دادهها، تحقیقی اکتشافی ـ توصیفی و ازنظر هدف، توسعهای ـ کاربردی است. جامعه آماری روش کیفی، 15 تن از خبرگان دانشگاهی و صنعت و جامعه آماری روش کمی را 340 نفر از کارکنان دانشی (صاحبان فرایند، تیم مدیریت دانش، تسهیلکنندگان دانش، گروه راهبری) شرکت گاز استان خوزستان تشکیل میدهند که به کمک فرمول کوکران 124 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. اعتبار دادههای روش کیفی با استفاده از روش اعتباریابی نیومن تایید شد و پایایی و روایی روش کمی نیز بهترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی محاسبه و تایید شد. در بخش کیفی (طراحی الگو) تحلیل دادهها با استفاده از نظریه دادهبنیاد و در بخش کمی دادههای جمعآوریشده به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد سنجش قرار گرفت. درنهایت نیز، الگوی یکپارچهسازی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی با سه مولفه کلیدی (راهبردها، فرایندها، نتایج)، 19 معیار، 140 زیرمعیار، 4 متغییر زمینهساز و 4 متغیر بازدارنده، طراحی شد. همچنین، نتایج تحلیل کمی نشان داد که شرکت گاز استان خوزستان 1257 امتیاز را از مدل تعالی مدیریت دانش راهبردی کسب نموده است که این نتیجه شکاف 983 امتیازی را نشان میدهد.
The purpose is mixed in terms of the type of research methodology.This research is based on the method of data collection and the nature of exploratory-descriptive research and is in terms of developmental and applied purpose. In the qualitative method, using the theory of data base, in three stages of coding we design a strategic knowledge management excellence model. The statistical population of the qualitative method is 15 experts in the field of science and technology and the statistical community. The quantitative method consists of 340 knowledge workers of the gas company of Khuzestan, which, with the help of the Cochran formula 124 people were selected as samples. In the qualitative section,data analysis was performed using data theory and in the quantitative part of the data collected by SPSS and LISREL software.
Finally, the Excellence Model (SKMEM) with three Key Elements (Strategy, Processes, Results), 19 Criteria, 140 sub criterion, 4 Variable underlying, and 4 Inhibitor Variable, was Designed. And as a Model for Excellence were Presented Gas Company Khuzestan. Also, the results of quantitative analysis showed that the gas company of Khuzestan obtained 1257 points from the strategic knowledge management excellence model. This results show a gap of 983 points.
Machine summary:
همچنین ، نتایج تحلیل کمی نشان داد که شرکت گاز استان خوزستان ١٢٥٧ امتیاز را از مدل تعالی مدیریت دانش راهبردی کسب نموده است که این نتیجه شکاف ٩٨٣ امتیازی را نشان میدهد.
تدوین 70 الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی براساس مدل تلفیقی MAKE و تعالی آموزش و توسعه (TDEM) به مدیران شرکت گاز استان خوزستان کمک مینماید، تا اقدامات اساسی (بعد عملکردی) را درجهت تعالی سازمان به کار گیرند؛ چراکه مدل تعالی آموزش و توسعه و MAKE به ارزیابی سازمان ازمنظر مدیریت دانش محور در کلیه ابعاد و فعالیت های سازمانی به منظور خلق ارزش برای ذینفعان ازطریق تبدیل دانش و سرمایه فکری به محصولات ، خدمات و راهکارهای بهتر و ارائه توصیه های عملیاتی مبتنیبر تجربیات سازمان های پیشرو میپردازد (شفیعیزاده ، ١٣٩١).
Akbari and Eslampanah and Baharestan and Mohammadi 3.
این مدل یک چارچوب جامع مبتنیبر مجموعه ای از ارزش های محوری، معیارها و زیرمعیارها در حوزه منابع انسانی سازمان ، مدیریت دانش راهبردی، آموزش و توسعه و سرآمدی است که به مدیران سازمان کمک میکند با ارزیابی مستمر راهبردها، فرایندها و نتایج الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی نقاط قوت ، ضعف ، تهدیدها و فرصت ها را شناسایی و برای بهبود آنها و رسیدن به سازمان متعالی و توسعه یافته برنامه ریزی نمایند.
مدل ارائه شده در این پژوهش قادر است زمینه را جهت توسعه منابع انسانی و سرآمدی در سازمان های دولتی ایران فراهم نموده و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی جامع نظام مدیریت دانش و 90 آموزش و توسعه طرح ها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند سرآمدی مورد ارزیابی قرار دهند.