Abstract:
شهر آرمانی، شهری است که به بهترین وجه با استفاده از قدرت فناوری مدرن، به ارتباطاتی سازنده میان افراد حاضر در فضاهای باز شهری میپردازد. جوانان با داشتن ارتباطات مفید در شهر میتوانند به انواع نیازهای خود در دورة جوانی پاسخ دهند. هدف این مقاله بررسی میزان تأثیر فضای پیادهروهای شهری بر برطرفشدن نیازهای جوانان در این فضاست. پژوهش حاضر پیمایشی است که جامعة آماری آن شامل تمامی جوانان 15-29 سال شهر آمل است. با استفاده از فرمول کوکران نیز 300 نمونه انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. در بررسی متغیرهای زمینهای، جنس و میزان تحصیلات با ارتباطات اجتماعی در فضای پیادهرو رابطة معناداری دارد. سن نیز بر دو بعد ارتباطات اجتماعی و اوقات فراغت مؤثر است. همچنین وضعیت تأهل بر بعد اوقات فراغت در فضای پیادهرو تأثیر میگذارد؛ بهطوریکه افراد مجرد، از این فضا برای فراغت خود بیشتر استفاده میکنند. نتایج نشان میدهد پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر میزان ارتباطات اجتماعی تأثیرگذار است. سرمایة فرهنگی افراد بر بعد اوقات فراغت و ویژگی محیطی فضای پیادهروها معنادار است. همچنین میزان سرمایة اجتماعی، میزان استفاده از فضا و مطلوبیت فضایی بر میزان ارتباطات اجتماعی، احساس امنیت و نگرش جوانان درمورد ویژگی محیطی این فضا تأثیرگذار است.
Utopia is a city which makes an effective relationship between people in open spaces exploiting the power of modern technology. The youth can meet their needs during their adolescence by having useful relationships in the city. The purpose of this Article is to investigate the youth’s social communications and fulfill their needs in pavements space.This research was conducted as a survey research. Population in this research was all the 15-29 year-old youth in Amol. 300 samples were chosen by using Kokran formula. Data gathered was through questionnaire. For this space, four dimensions (social relationships, leisure time, safe feeling, environmental features and facilities) were investigated. In investigating background variables, Gender and educational level have a significant relationship with social communication in the pavement space. Age has been effective in two dimensions of social communication and leisure. Also, the marital status is affected On the dimension leisure time in the pavement space in that way single people more use in this space for their leisure. In this research, five independent variables were measured with four dimensions of pavement space, that including social-economic base, cultural capital, social capital, range of space utilization and utility of the space is used. results show that social-economic base affects the social communication.
Machine summary:
همچنين وضعيت تأهل بر بعد اوقات فراغت در فضاي پياده رو تأثير ميگذارد؛ به طوريکه افراد مجرد، از اين فضا براي فراغت خود بيشتر استفاده ميکنند.
اين پژوهش تلاشي براي پاسخگويي به پرسش هاي زير است : پياده روها تا چه حد محيط مناسبي را در شکل گيري ارتباطات اجتماعي، گذراندن اوقات فراغت ، امنيت فضايي و امکانات و چيدمان ، براي جوانان و برطرف کردن نيازهاي آن ها ايجاد کرده اند؟ متغيرهاي زمينه اي (سن ، جنس ، ميزان تحصيلات ، وضعيت تأهل و وضعيت اشتغال ) تا چه حد بر ميزان استفاده و برطرف شدن نيازهاي جوانان در فضاي پياده روها مؤثر است ؟ متغيرهاي پايگاه اقتصادي-اجتماعي، سرمايۀ فرهنگي، سرمايۀ اجتماعي، ميزان استفاده از فضا و مطلوبيت فضايي چه ميزان در نحوة استفادة جوانان از فضاي پياده روها تأثيرگذار بوده اند؟ چارچوب مفهومي اين مقاله مبتني بر نظريه و چارچوب نظري نيست و براساس مباحث مفهومي فضاي شهري و چارچوب مفهومي تدوين شده است .
به عبارت ديگر اين پژوهش به بررسي ويژگي و نحوة استفادة جوانان از فضاي پياده روها ميپردازد که براين اساس براي اين فضا چهار شاخص (شکل گيري ارتباطات اجتماعي، اوقات فراغت ، امنيت ، ويژگي محيطي و امکانات ) درنظر گرفته شده است .
نتايج آزمون هاي استنباطي نشان ميدهد پسران از فضاي پياده روها براي برقراري ارتباطات اجتماعي استفاده ميکنند و در اين زمينه فعال ترند و دوست يابي آن ها در اين فضاها بيشتر از دختران است .