Abstract:
شرکتها برای رشد و باقی ماندن در عرصه رقابت ناچار به نوآوری و توسعه محصولات جدید هستند، اما نوآوری و فرآیند توسعه محصول، پرریسک و هزینهبر است. از طرفی اکثر محققین برای بررسی توسعه محصول، عوامل مؤثر بر آن را ایستا در نظر گرفته و به پویایی بین این عوامل توجه ننمودهاند. از آنجایی که نحوه ارتباط بین عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید دارای پویاییها و بازخوردهای فراوانی است. ابزار پویاییشناسی سیستمها، ابزار مناسبی است که از آن میتوان برای تجزیهوتحلیل در این حوزه استفاده کرد. در این تحقیق در جهت شناسایی و تحلیل پویاییهای عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید، بر اساس پیشینه نظری و نظرات خبرگان صنعت، متغیرهای کلیدی در حوزه توسعه محصول جدید شناسایی و روابط علت و معلولی میان این متغیرها ترسیم شده است. سپس روابط ریاضی میان این متغیرها بر اساس روابط موجود در پیشینه تعیین و بر این اساس سیستم مورد نظر، در شرکت صنایع غذایی نوشین آذر در بازه زمانی سالهای 1384 الی 1404 شبیهسازی شده است. جهت بهبود عملکرد شرکت سیاستهای افزایش حمایت مدیریت، سرمایهگذاری بیشتر در بخش تحقیق و توسعه و افزایش و بهبود برنامهریزی توسعه محصول پیشنهاد و نتیجه حاصل از اجرای این سیاستها شبیهسازی شده است.
Machine summary:
جهت بهبود عملکرد شرکت سیاست های افزایش حمایت مدیریت ، سرمایه گذاری بیشتر در بخش تحقیق و توسعه و افزایش و بهبود برنامه ریزی توسعه محصول پیشنهاد و نتیجه حاصل از اجرای این سناریوها شبیه سازی شده است .
نمودار انباشت و جریان عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید اعتبارسنجی و شبیه سازی الگو بعد از تعیین روابط مدل در قالب الگوی پویاییهای سیستم ، برای اطمینان از اعتبار عملکرد آن ، آزمون های متعددی توسط نرم افزار ونسیم انجام شد که به نتایج برخی از آن ها، با توجه به اهمیت اشاره میشود: با توجه به این که طبق پیشینه تحقیق و نظر کارشناسان و مدیران شرکت مورد بررسی، رضایت مشتری، کیفیت ، پذیرش مشتریان ، نشر دانش ، حمایت خلاقیت ، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه ، شایستگی شرکت ، خلاقیت ، طراحی، جذابیت محصول ، تطابق محصول با خواست مشتری و برنامه ریزی توسعه محصول از مهم ترین عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول بودند، در زیر نتایج آزمون های انجام شده مربوط به این عوامل نشان داده شده است .
همان طور که در شکل های شماره ٥ و ٦ ملاحظه میشود اطلاعات واقعی و نتایج شبیه سازی جهت متغیرهای رضایت مشتری، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه ، تطابق محصول با خواست مشتری و برنامه ریزی توسعه محصول به دلیل اهمیت در خروجی سیستم نشان داده شده است .