Abstract:
توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن سهم بازار محصول در حضور یک رقیب می پردازد. در این راستا یک مدل شبیه سازی عامل بنیان برای بازار جهت تخمین پارامتر تقاضا توسعه داده می شود سپس یک مدل شبیه سازی ترکیبی حاصل از ترکیب رویکرد های شبیه سازی عامل بنیان و گسسته پیشامد ارائه می گردد که نوآوری اصلی این تحقیق می باشد. در ادامه سناریو های مختلف با روش طراحی آزمایشات تاگوچی تولید شده و مدل های بازار و زنجیره تامین حلقه بسته برای هر سناریو اجرا می گردد و مقادیر هزینه ، گازCO2 و سهم بازار محصول ثبت می گردد. یک ماتریس تصمیم گیری با استفاده از سناریوها و معیارهای هزینه کل، گاز CO2 و سهم بازارسازماندهی شده و با روش ELECTRE و SAW سناریو ها رتبه بندی و سناریوی برتر انتخاب می شود. از دیگر نوآوری های این مقاله می توان به جامعیت گستره متغیرهای تصمیم گیری در مدل اشاره نمود که متغیرهای موجودی، بازار و حمل و نقل را در قالب سناریوهای مختلف ، شامل می شود. قابلیت کاربری مدل، با استفاده از یک مسئله واقعی در صنعت خودرو سازی بررسی و تحلیل می شود.
Machine summary:
Green Closed-loop Supply chain مسئله لجستیک و حمل و نقل به عنوان یکی از فعالیت های اصلی و اجتناب ناپذیر در زنجیره های تامین اثر غیر قابل انکاری در میزان گازهای گلخانه ای تولید شده در زنجیره تامین و هزینه های زنجیره تامین دارا است ( هریس و همکاران ، ٢٠١١) که در تحقیق حاضر به صورت انتخاب ترکیب وسایل حمل و نقل در سراسر زنجیره تامین حلقه بسته سبز در خصوص آن تصمیم گیری میشود.
Optimization Via Simulation (OVS) مقاله حاضر به توسعه زنجیره تامین حلقه بسته سبز با سه هدف کمینه سازی هزینه کل و مجموع گاز CO٢ تولید شده در سرتاسر آن و بیشینه سازی سهم بازار محصول زنجیره تامین در حضور یک رقیب پرداخته و در این راستا در خصوص متغیرهای بازپرسازی موجودی، نوع وسیله حمل و نقل ، قیمت و تبلیغات تصمیم گیری مینماید.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شبیه سازی بازار تقاضای محصول در حضور رقیب و تخمین تابع پارامتر تقاضا براساس قیمت و تعداد تبلیغات (سراسری و محلی) (به تصویر صفحه رجوع شود) طراحی مدل شبیه سازی زنجیره تامین حلقه بسته سبز (به تصویر صفحه رجوع شود) تولید سناریو برای سه دسته متغیر موجودی، آمیخته بازار و حمل و نقل با طراحی آزمایشات به روش تاگوچی (به تصویر صفحه رجوع شود) اجرای مدل شبیه سازی زنجیره تامین به ازای هر سناریو و ثبت مقادیر توابع هدف هزینه و گاز CO٢ (به تصویر صفحه رجوع شود) اجرای مدل شبیه سازی بازار تقاضا به ازای هر سناریو و ثبت مقدار سهم بازار محصول مورد بررسی (به تصویر صفحه رجوع شود) تشکیل ماتریس تصمیم گیری با استفاده از سناریوها و مقادیر سه معیار هزینه کل ، گاز CO٢ و سهم بازار برای هر سناریو (به تصویر صفحه رجوع شود) رتبه بندی سناریوها و انتخاب سناریوی برتر با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره ١- استفاده از روش ELECTRE ٢- استفاده از روش مجموع ساده وزین نمودار١.