Abstract:
آستانه گذری ؛ سازه ای است که در دهه های اخیر قدم به عرصه پژوهشی گذاشته و توجه روز افزون پژوهش گران حوزه های شناختی، شخصیت، فراروانشناسی و بالینی را به خود جلب کرده است. آستانه گذری به جریان مواد روانشناختی، به درون و بیرون از هشیاری اطلاق میشود و یا به عبارت دیگر میل فرضی مواد روانشناختی است برای گذر از آستانه های هشیاری. مفهوم سازی صورت گرفته از آستانه گذری، آن را به مثابه فرایندی روانشناختی در نظر میگیرد که همچون نخ تسبیحی حوزه های مرتبط هشیاری را به هم وصل میکند. مطالعات مربوطه ارتباط مثبت این سازه با خلاقیت و آسیب پذیری نسبت به اختلالات روانی را نشان دادهاند؛ ارتباطی که منجر به احیای بحث جنون و نبوغ فلاسفه در عرصه پژوهشی شده است.
بر همین اساس ، پژوهش حاضر جهت معرفی جامع این سازه و همبسته های مهم آن، به بررسی مقالات مرتبط، با اتخاذ روشی توصیفی( از نوع مروری)، پرداخته است و در تلاش است تا با معرفی کامل تری از این سازه، به بررسی رابطه خلاقیت و آسیب شناسی روانی از این منظر بپردازد.
Transliminality, a construct has been introduced to academic and scientific research in the past decades attracting a growing attention in various fields, say, cognitive sciences, personality psychology, clinical psychology and parapsychology. Transliminality is “a hypothesized tendency for psychological material to cross (trans) thresholds (limines) into and out of consciousness. Conceptualizations of Transliminality describe this psychological process as “a thread” that ties relevant states of consciousness together. According to the findings of researches about creative transliminals , the correlations tended to be positive with transliminality, indicating more creativity and a greater vulnerability to mental illnesses. This correlation has revived the old controversy about madness and genius. According to this point, the main aim of this research with descriptive- review method was to collect the results of current valid studies on Transliminality and its correlated variables. The present research tended to investigate the relationship between creativity and mental illness in the context of transliminality.
Machine summary:
com تهران Dr Nima Ghorbani دکتر نيما قرباني Professor , Tehran university استاد دانشگاه تهران Abstract Transliminality, a construct has been چکيده introduced to academic and scientific research in the past decades attracting a آستانه گذري ؛ سازه اي است که در دهه هاي اخير growing attention in various fields, say, cognitive sciences, personality قدم به عرصه پژوهشي گذاشته و توجه روز افزون psychology, clinical psychology and پژوهش گران حوزه هاي شناختي، شخصيت ، a“parapsychology.
براساس پژوهش هاي ياد شده ، عامل زيربنايي باورهاي فراطبيعي، شخصيت خلاق ، تجارب عرفاني،افسردگي مانيک ، تفکر جادويي 1 Frith 2 Bartemucci 3 Noffi 4 Transliminality 5 Psychological Material 6 Thalbourne 7 Houran 8 Magical ideation 9 Mystic 10 Absorption 11 Hyperesthesia 12 Fantasy proneness رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١٠، شماره پياپي ٣١، دي ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7(10), 2018 آستانه گذري است که همچون يک نخ تجارب عرفاني و باورهاي فرا طبيعي، خلاقيت و آسيب شناسي را به هم مرتبط مي سازد(تالبورن و دلين ١٩٩٤،١).
پژوهش هايي که آستانه گذري را در رابطه با خلاقيت مورد بررسي قرار داده اند، عبارتند از : ١- يافته هاي تالبورن و دلين (١٩٩٤)، همسو با مطالعه کلاريج ٥ ، پريور٦ و واتکينز٧ (١٩٩٠) بر روي نويسندگان برجسته و خلاقي که تجارب روانپريشي داشتند، حکايت از اين داشت 1 Schopenhauer 2 Schelling 3 Herbart 4 Creative writers & Daydreaming 5 Claridge 6 Prior 7 Watkins رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١٠، شماره پياپي ٣١، دي ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7(10), 2018 که شخصيت خلاق به طور معنادار و مثبتي با تجارب پارانرمال ، عرفاني و تفکر جادويي و تاريخچه تجارب شبه مانيک و افسردگي در ارتباط است .