Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی معنادرمانی بر اشتیاق و سرسختی تحصیلی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد بود. این پژوهش به صورت شبه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر خرم آباد انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (معنادرمانی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش در 8 جلسه یک ساعت و نیمه در طی یک ماه تحت معنادرمانی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اشتیاق تحصیلی و سرسختی تحصیلی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد. یافته ها حاکی از آن بود که معنادرمانی آموزش در افزایش سطح اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش آموزان، اثربخش است.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the therapy on the passion and tenacity of study in secondary school students was the second city of Khorramabad. This quasi-experimental study in which pretest - posttest control group design was used. The sample consisted of 40 subjects among male high school students of Khorramabad were selected and randomly assigned to experimental groups (therapy) and control group were assigned. Intervention in the experimental group in 8 sessions of an hour and a half a month of therapy, respectively. During this period, the control group received no intervention. Data were analyzed by analysis of covariance. Covariance analysis showed a significant difference between the two groups. Results showed that passion and tenacity of education in improving students' educational therapy, is effective.
Machine summary:
١٢٣ رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٩، شماره پياپي ٣٠، آذر ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (9) Autumn2018 اثربخشي معنادرماني بر اشتياق تحصيلي و سرسختي تحصيلي در دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شر خرم آباد The effectiveness of therapeutic meaning on Academic Excitement and Academic Hardiness in secondary school student’s city of Khorramabad دکترعزت اله قدم پور Dr Ezatollah Ghadampour Associate Professor of General دانشيار گروه روانشناسي عمومي دانشگاه لرستان Psychology, Lorestan University (نويسنده مسئول ) مدي يوسف وند Mahdi Yousefvand Ph. D.
student of psychology of دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي education, Lorestan University دانشگاه لرستان چکيده Abstract The main purpose of this research was هدف اصلي اين پژوهش ، بررسي اثربخشي معنادرماني to investigate the effectiveness of therapeutic meaning on Academic بر اشتياق و سرسختي تحصيلي در دانش آموزان پسر Excitement, Academic Hardiness in دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد بود.
پريمن (١٣٩٠) نيز در پژوهش خود پايايي پرسشنامه مذکور را ٠/٨٩ گزارش کرده اند و با روش تحليل عامل تأييدي محاسبه شده ، شاخص هاي برازندگي تطبيقي (CFI) و 1 1 Schafeli ١٣٠ اثربخشي معنادرماني بر اشتياق تحصيلي و سرسختي تحصيلي در دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شر خرم آباد The effectiveness of therapeutic meaning on Academic Excitement and Academic شاخص هاي جذر ميانگين مجذورات خطاي تقريب (RMSEA) به ترتيب ٠/٩٩ و ٠/٠٦ به دست آوردند که در حد قابل قبول قرار دارد.