Abstract:
زمینه وهدف ارتباط، یکی از قدیمی ترین دستاوردهای بشر بوده است وپرخاشگری وعدم جرات مندی مانع ارتباط موثر می باشد از این روهدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان پرخاشگری و جرات مندی دانش آموزان ششم ابتدایی میباشد.
از بین کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان شوط در سال تحصیلی 95-96 که بر اساس اطلاعات اخذ شده تعداد آنها برابر با 851 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس حجم نمونه 60 نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی گروه آزمایش (33 نفر پسرو 27 نفر دختر) و 60 نفر گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پرخاشگری و جراتمندی بود. این تحقیق از نوع آزمایشی واز نظر هدف یک پژوهش کاربردی بود.
تفاوت نمره های پیش آزمون – پس آزمون دوگروه بر متغیر جرات مندی (982/0= مجذوراتا ، 9/ 6513F= و 05/ P<) معنی دار و میانگین نمره های گروه آزمایش در متغیر جرات مندی (646/0 = مجذوراتا ، 9/ 213= F و 05/ P<) به طور معنی داری از گروه کنترل بیشتر است. تفاوت نمره های پیش آزمون – پس آزمون دوگروه بر متغیر پرخاشگری (987/ = مجذوراتا ، 3/ 8897F= و 05/ P<) معنی دار و میانگین نمره های گروه آزمایش در متغیر پرخاشگری (603/ = مجذوراتا ، 5/ 177 F= و 05/ P<) به طور معنی داری از گروه کنترل کمتر است. آموزش مهارت های زندگی میزان پرخاشگری دانش آموزان را 4 درصد کاهش و میزان جرات ورزی آنان را 4درصد افزایش می دهد. همچنین بر اساس نتایج 05/ P<و فرضیه پژوهش معنی دارمی باشد
نتایج به دست آمده از کواریانس وسایر روش های آماری نشان دادآموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان جرات مندی وکاهش پرخاشگری دانش آموزان ششم ابتدایی موثر است.
Background and Purpose: Communication has been one of the oldest achievements of human beings and aggression and lack of assertiveness are an obstacle to effective communication. Therefore, the purpose of this study was the effect of communication skills on the level of aggressiveness and assertiveness among grade six elementary students.
Method
The subjects the study are all grade six students(851students)of Shout in 1396-1395.The target sample students are 120 grade six in which 60 students are placed in experimental group and 60 students and 27 female students in control group. Experimental group consists of 33 male students and 27 female students on the other hand control group consist of 60 students, too. Control group includes…male students and…female students, the research instruments of the study consist of: 1) A questionnaire for aggression.2) A questionnaire for assertion .The design of the study is quasi. Experimental and has practical objective.
Results
The difference between the pre-test and post-test scores of the two groups was significant on the assertiveness variable (Eta Squared = 0.982, F = 6513.9, P < 0.05), and The mean scores of the experimental group were significantly higher than the control group on the assertiveness variables (Eta Squared = 0.646, F = 213.9, P < 0.05). The difference between the pre-test and post-test scores of the two groups was significant on the aggressiveness variable (Eta Squared = 0.987, F = 8897.3, P < 0.05), and The mean scores of the experimental group were significantly higher than the control group on the aggressiveness variable (Eta Squared = 0.603, F = 177.5, P < 0.05). Life skills training the students decreases aggression 4 percent and increases assertiveness 4 percent. The results showed P<0.05, hypothesis is shown a significant.
Conclusion
Results of the research analyzed by covariance and showed that training communicative skills has positive in enhancement of students daring .Training communicative skills has positive effect on decreasing grade six students aggressiveness.
Machine summary:
167 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٩، شماره پياپي ٣٠، آذر ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (9) Autumn2018 بررسي تاثير آموزش مهارتهاي ارتباطي بر ميزان پرخاشگري و جرات مندي دانش آموزان ششم ابتدايي The effect of communication skills on the level of aggressiveness and assertiveness among grade six elementary students Fatemeh Daryani فاطمه درياني M.
از اين روهدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش Therefore, the purpose of this study was مهارتهاي ارتباطي بر ميزان پرخاشگري و جرات مندي the effect of communication skills on the level of aggressiveness and assertiveness دانش آموزان ششم ابتدايي ميباشد.
The difference between the پيش آزمون – پس آزمون دوگروه بر متغير جرات مندي pre-test and post-test scores of the two (٠/٩٨٢= مجذوراتا ، ٩/ ٦٥١٣ =F و ٠٥/ >P ) معني groups was significant on the assertiveness variable (Eta Squared = 168بررسي تاثير آموزش مهارتهاي ارتباطي بر ميزان پرخاشگري و جرات مندي دانش آموزان ششم ابتدايي The effect of communication skills on the level of aggressiveness and assertiveness among دار و ميانگين نمره هاي گروه آزمايش در متغير جرات 0.
درست به همان صورت که بي جرأتي ياد گرفته مي شود رفتار جرأت مندانه نيز مي تواند ياد گرفته شود و اين #$$001 170 بررسي تاثير آموزش مهارتهاي ارتباطي بر ميزان پرخاشگري و جرات مندي دانش آموزان ششم ابتدايي The effect of communication skills on the level of aggressiveness and assertiveness among امر توسط مهارت هاي جديد محقق مي شود و در واقع جرات مندي جايگزين بي جرأتي مي شود(باقري، ميرزاييان وفخري،١٣٩٦).