Abstract:
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی نظام آموزشهای فنی حرفهای بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش به منظور شناخت بهتر موضوع در زمینه تعالی سازمانی و همچنین شناسایی ابعاد و مولفه های آن، و شناسایی عوامل موثر بر آن، از طریق مصاحبههای عمیق و اکتشافی بهصورت انفرادی با 15 نفر از مطلعین کلیدی و خبرگان برگزیدهی سازمان فنی و حرفهای شامل رؤسا و معاونین سازمان، معاونت منابع انسانی و آموزش، رؤسای ادارات کل استانها و مدیران و اساتید آموزشکدهها و نیروهای استخدامی رسمی با سابقه کار بیش از 5 سال در مجموعه سازمان فنی و حرفهای و خبرگان دانشگاهی انجام شد. ا این مفاهیم، عوامل و مقولهها مبنای تدوین ابزار (پرسشنامه) برای شناخت ابعاد و مؤلفههای تعالی سازمانی در بین کارکنان شاغل در سازمان فنی و حرفهای شهر تهران گردید. برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی نیز، برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شد. فرایندها، مدیریت اثربخش و بعد نتایج شامل مولفههای اثربخشی کارکنان، اثربخشی عملکرد، اثربخشی ذینفعان و ارزشآفرینی برای جامعه شناسایی شدند. بر اساس شاخصهای به دست آمده، پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 70 گویه طراحی شد و د راختیار 315 نفر از ارکنان شاغل در سازمان فنی و حرفهای شهر تهران قرار گرفت.
The purpose of this study was to investigate the pathology of a professional technical education system based on the EFQM organizational excellence model. In this research, in order to better understand the issue in terms of organizational excellence, as well as to identify its dimensions and components, and identify the factors affecting it, through in-depth and exploratory interviews with individual key stakeholders and selected experts Technical and professional staffs including heads of departments and deputies of the organization, human resources and education departments, heads of provincial departments and managers and teaching staff of formal education and training institutes with more than 5 years of experience in the college of technical and professional staff and academic experts. These people were chosen purposefully. The necessary qualitative data were collected and analyzed using content analysis method as research technique, concepts, categories and main and secondary factors. These concepts, factors and categories are the basis for developing a tool (questionnaire) to identify the dimensions and components of organizational excellence among the employees of the technical and professional organization of Tehran. In order to ensure the validity of the qualitative part of the research, the valuable ideas of the professors familiar with this field and the university experts who were well-known in this field were used. The reliability of the retest and the intra-subject agreement method were used to calculate the reliability of the interviews conducted
Machine summary:
ازاين رو سازمان فني و حرفه اي کشور، به عنوان بزرگ ترين سازمان هاي مهارت آموزشش در کشور، با در نظر گرفتن دانش روز دنيا و 1 Magnaghi & Trébucq 2 Laurett & Mendes 3 Gómez López, et al 4 Calvo Mora, et al ٦٤ فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سال دهم ، شماره سوم ، بهار ١٣٩٨ تغيير در ساختارهاي سازماني با ايجاد معاونت برنامه ريزي و ادارات کل تعالي و توسعه سازماني و توانمندسازي کارکنان در تلاش است ، ضمن آسيب شناسي از اجراي مدل تعالي سازماني، الگويي مناسبي را جهت تحقق اجراي اين مدل در آموزش هاي فني و حرفه اي به مرحله ظهور برسانند تا از اين طريق ، ضمن ارتقاي رتبه بندي علمي خود در مجامع جهاني و داخلي، با اصلاح فرآيندهاي اجرايي منسوخ شده ، موجبات افزايش رضايتمندي دريافت کنندگان خدمات خود را فراهم نمايد.
بر اين اساس ، فوايد احتمالي حاصل از پژوهش حاضر به شرح زير قابل پيش بيني است : - ايجاد سازوکارهايي به منظور بهبود آموزش هاي ارائه شده در سازمان فني و حرفه اي؛ - آموزش کارکنان و فراگيران به منظور کسب صلاحيت حرفه اي آموزشي؛ - کمک به اثربخشي آموزش هاي داده شده در بين ذينفعان ؛ - مشارکت کارکنان با همسو کردن اهداف آنان نسبت به اهداف سازماني؛ - افزايش رضايت و اشتياق شغلي فراگيران و ايجاد تعهد سازماني؛ - پررنگ تر کردن نقش رهبري و الزام به توجه به رهنمودهاي رهبري مجموعه ؛ - کمک به اصلاح محتواي برنامه درسي ارائه شده در سازمان فني و حرفه اي؛ ٦٦ فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سال دهم ، شماره سوم ، بهار ١٣٩٨ - بهبود بهره وري سازمان و اصلاح فرآيندهاي زائد؛ - کاهش نارضايتي دريافت کنندگان خدمات از سازمان و رعايت اصل تکريم ارباب رجوع ؛ - افزايش منابع درآمدي سازمان با توجه به افزايش فراگير؛ لازم به ذکر است که بر اساس جستجو در پايگاه هاي اطلاعاتي، هيچ پژوهشي مبني بر آسيب شناسي آموزش هاي فني و حرفه اي در ابعاد تعالي سازماني انجام نپذيرفته است .