Abstract:
هدف این پژوهش بررسی اثرات تفکر سیستمی بر استقرار مدیریت دانش شرکتهای مستقر در حوزه انرژی است. این پژوهش استقرار مدیریت دانش را در متن موضوع تفکر سیستمی بررسی کرده، طوری که عاملهای موثر بر موفقیت یا شکست آن میتواند بهتر درک و شناخته شود. جهت سنجش تفکر سیستمی از مدل گلدمن شامل سلسله مراتب سازمانی، چند پایانی، وابستگی اجزاء مبهم، ارتباط محیطی و کلنگری استفاده شده است. برای سنجش این ابعاد از پرسشنامه گلدمن بهره گرفته شده است و برای سنجش مدیریت دانش به عنوان متغیر وابسته از Shu-Hsien Liao & Chi-chuan Wu (2010) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کارشناسان، مدیران میانی و مدیران عالی شرکتهای مستقر در حوزه انرژی در داخل کشور میباشند که از این جامعه آماری ۲۹۱ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای پژوهش از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شده است. نتایج شاخصهای مطلوبیت برازش مانند RMSEA، GFI و AGFI نشاندهنده برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج است. بر این اساس نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ابعاد تفکر سیستمی دارای اثری معنادار و مستقیم بر مدیریت دانش میباشند. نهایتا اینکه پیشنهادهایی در پایان پژوهش ارائه شده است.
Machine summary:
اين پژوهش استقرار مديريت دانش را در متن موضوع تفکر سيستمي بررسي کرده ، طوري که عامل هاي مؤثر بر موفقيت يا شکست آن ميتواند بهتر درک و شناخته شود.
لذا اين پژوهش در صدد است تا با استفاده از مدل يابي معادلات ساختاري و با تکيه بر نرم افزار ليزرل به اين پرسش پاسخ دهد که تا چه اندازه تفکر سيستمي بر مديريت دانش در حوزه انرژي مؤثر است ؟ چنانچه کارشناسان ، مديران مياني و مديران عالي شرکت هاي مستقر در حوزه انرژي از يافته هاي اين پژوهش بهره ببرند ميتوانند در توسعۀ دانش در سازمان هاي خود اقدامات مهمي انجام دهند.
مهم ترين هدف در اين پژوهش شناسايي اثرات تفکر سيستمي بر مديريت دانش در شرکت هاي مستقر در حوزه انرژي در کشور ميباشد.
Knowledge Management ٨٦ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ١٨ ـ تابستان ١٣٩٣ استفاده و نيز توسعه سازمان است که به بهره وري بيشتر سازمان منجر ميشود" [٢] و اين در حالي است که هاينس مديريت دانش را فرآيندي مبتني بر چهار رکن زير ميداند: محتوا: که به نوع دانش (آشکار يا نهفته بودن ) مربوط ميشود.
پرسشنامه اصلاح شده داراي ١٤ گويه (براي هر شاخص يک پرسش ) است که سلسله مراتب سازماني، چند پاياني، وابستگي اجزاء مبهم ، ارتباط محيطي و کل نگري به عنوان ابعاد تفکر سيستمي و متغير مديريت دانش را در برميگيرد.
نتايج تحليل مسير (مدل ساختاري) به تصویر صفحه رجوع شود) در اين پژوهش به بررسي اثرات ابعاد تفکر سيستمي بر مديريت دانش در شرکت هاي مستقر در حوزه انرژي در کشور پرداختيم .