Abstract:
اصل اساسی مدیریت راهبردی این است که سازمانها باید برای بهره جستن از فرصتها و پرهیز از اثرات ناشی از تهدیدات یا کاهش دادن آنها درصدد تدوین راهبردهایی برآیند؛ و از طرفی یکی از فعالیتهای اصلی و ضروری مدیریت راهبردی این است که نقاط قوت و ضعف دوایر و واحدهای سازمان را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی میباشد. در این پژوهش ابتدا با مراجعه به تحقیقات صورت¬گرفته در بانکهای مرکزی دنیا و مطالعات داخل کشور، عوامل داخلی و خارجی و راهبردها در قالب ماتریس SWOT شناسایی و بر اساس ماتریس IE نوع راهبرد تعیین و نهایتا بر اساس ماتریس QSPM اولویتبندی گردیدند. بر اساس نتایج، راهبرد تدافعی یعنی پنج راهبرد مندرج در خانه WT جهت ارزیابی و اولویتبندی مدنظر قرار گرفت که نتایج آن نیز به ترتیب اولویت؛ راهبرد هماهنگی میان سیاستهای پولی و مالی در جهت دستیابی به ثبات اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی کشور، راهبرد مستقل بودن با بازنگری در قوانین و مقررات، راهبرد تقویت فرآیندهای مدیریت، تصمیمگیری و برنامهریزی، راهبرد تقویت نقش سیاستگذاری و راهبرد تقویت چارچوب نظارتی میباشد.
Machine summary:
نتایج ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) کد عوامل داخلی ضریب رتبه نمره نقاط قوت S1 اهمیت دادن به آموزش در مقاطع مختلف کاری (بدو خدمت، حین خدمت) و برگزاری دورههای آموزشی متناسب با شغل کارکنان (حضوری، از راه دور و برخط e- learning) 051/0 3 153/0 S2 برگزاری همایشها و اجلاسهای تخصصی دورهای و سالیانه 042/0 3 126/0 S3 بهرهمندی از نیروی انسانی تحصیلکرده، مجرب، متخصص، توانمند و آشنا با دانش روز 054/0 4 216/0 S4 حضور مدیران باتجربه، کارآمد و آشنا به فن بانکداری مرکزی در ترکیب مدیریت عالی سازمان بانک 054/0 3 162/0 S5 فعالیت بر اساس شاخصهای استاندارد و بینالمللی و ارائه آمار اقتصادی دقیق بدون کتمان حقیقت 051/0 3 153/0 S6 نقش سیاستگذاری در حوزه پولی و بانکی کشور و جایگاه حیاتی در بخش اقتصاد کشور 054/0 3 162/0 S7 استقلال نسبی و ابزاری در سیاستگذاری پولی و بانکی 053/0 3 159/0 S8 تصمیمگیری بهدوراز مباحث و فضای سیاسی و جناحی کشور و انجام فعالیت در چارچوب وظایف تخصصی بانک مرکزی 052/0 3 156/0 S9 عضویت و حضور رئیسکل بانک مرکزی در هیئت دولت و بر عهده داشتن ریاست شورای پول و اعتبار 049/0 4 196/0 S10 رویکرد و نگرش مثبت به نظامهای پرداخت و خدمات بانکداری الکترونیک و افزایش طراحی و راهاندازی سامانههای الکترونیکی جدید 049/0 3 147/0 نقاط ضعف W1 عدم انگیزه کافی در کارکنان بانک مرکزی (انگیزه پایین برای فعالیت و کارآفرینی) 048/0 2 096/0 W2 عدم برنامهریزی و مدیریت مناسب منابع انسانی (کمبود نیروی متخصص در سازمان، عدم وجود روند مشخص جهت ارتقاء شغلی کارکنان، عدم استفاده از ظرفیتهای مفید موجود خصوصا در بخش نیروی انسانی و امکانات) 049/0 2 098/0 W3 عدم جانشینسازی (عدم تربیت کارشناسان خبره در جهت جایگزینی در سمتهای مدیریتی سازمان در آینده) و تمدید خدمت و بهکارگیری مدیران بازنشسته 050/0 2 1/0 W4 فقدان و عدم فعالیت حوزهای با عنوان بخش مدیریت راهبردی در بانک مرکزی و عدم انجام برنامهریزی راهبردی در سازمان 048/0 1 048/0 W5 عدم واکنش بهینه و بهموقع نسبت به تحولات اقتصادی و عدم پیشبینی مؤثر بحرانهای پولی و ارزی- سرعتپایین و تأخیر در تصمیمگیری در زمان تحولات اقتصادی جهانی و محیطی 050/0 2 1/0 W6 پیروی صرف و غیر کارشناسی برخی سیاستهای پولی و ارزی باسیاستهای مالی 047/0 2 094/0 W7 مغلوب شدن تصمیمات و تدابیر بانک مرکزی در برابر اقدامات سیاسی کشور- توانایی کم در مقابله با دخالتهای غیر کارشناسانه دولت- منفعل عمل کردن در جریانات اقتصادی و سیاسی 050/0 1 050/0 W8 نبود ثبات در سیاستهای پولی و ارزی و وجود بندهای متعدد، غیرعملی و غیرضروری در دستورالعملها و بخشنامههای صادره توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار (مقررات بیشازحد دستوپا گیر برای فعالیت بانکها) 051/0 2 102/0 W9 عدم ساماندهی کامل بازار غیرمتشکل پولی 047/0 2 094/0 W10 ضعف بخش نظارت بانکی (عدم رشد کمی و کیفی بخش نظارت، عدم رویه مناسب و بهروز در انجام امور نظارتی، عدم وجود برنامههای نرمافزاری کنترلی ویژه و ...