Abstract:
هدف این مقاله ارائه الگویی مطلوب برای صادرات سنگهای تزئینی به چین است. در ابتدا با استفاده از روش کیفی مصاحبه با 15 نفر از نخبگان صنعت سنگهای تزئینی، 64 شاخص موثر بر توسعه صادرات در قالب 5 عامل اصلی و 12 عامل فرعی شناسایی شد. با استفاده از روش کمی پیمایشی، پرسشنامهای در جهت سنجش اهمیّت و تاثیر هر یک از عاملهای کشفشده، تنظیم شده و به جامعه آماری به حجم 42 بنگاه صادرکننده داده شد. برای سنجش عملکرد صادراتی این بنگاهها، از دادههای حقیقی رشد ارزش دلاری و حجم وزنی صادرات و رشد سهم بازار چین طی سال 1390 تا 1392 استفاده شد؛ بنابراین، 42 شرکت صادرکننده مستمر طی این سه سال به چین، انتخاب شده و دادههای آنها تحلیل شد. مطابق نتایج قابلیت و شایستگی مدیریت، قابلیتهای بازاریابی صادراتی، دانش صادراتی، مالکیت معادن و حقوق و عوارض گمرکی به ترتیب بیشترین تا کمترین اهمیّت را در توسعه صادرات سنگهای تزئینی به کشور چین داشتهاند. بر اساس نتایج تحلیل معادلات ساختاری و متغیرهای معنادار قابلیتهای بازاریابی صادراتی، قابلیت و شایستگی مدیریت، دانش صادراتی، مالکیت معادن و حقوق و عوارض گمرکی به ترتیب بیشترین تا کمترین تاثیر را بر عملکرد صادراتی شرکتهای مذکور داشته است.
Machine summary:
در سال 1393 تنها 500 هزار تن سنگ به کشورهای خارجی صادر شده است که این رقم، یک بیستم توان استخراج سنگ کشور میباشد و علت پایین بودن این نسبت را باید در موانع و مشکلات صادرات در این صنعت و نیز نبودن راهبرد مناسب برای بهبود عملکرد صادراتی جستوجو نمود.
مدل آزمون شده در ادامه آمده است، نمادهای مورد استفاده در مدل هر یک معادل یکی از متغیرهای اصلی و یا فرعی میباشند، عامل اصلی Marketing (قلبلیتهای بازاریابی صادراتی)، شامل هشت عامل فرعی: Brand (برند)، CRM (مدیریت ارتباط با مشتریان)، Diversity (تنوع محصول)، Facilities (توانایی و تسهیلات مالی)، Place (توزیع و انبارداری)، Promotion(پیشبرد فروش)، Price (قیمت محصول)، Quality(کیفیت محصول) میباشد.
با توجه به نتایج به دست آمده، ترتیب اهمیت عوامل اصلی مؤثر بر عملکرد صادراتی سنگهای تزئینی به این صورت است: قابلیت و شایستگی مدیریت، قابلیتهای بازاریابی صادراتی، دانش صادراتی، مالکیت معادن، حقوق و عوارض گمرکی.