Abstract:
صنعت گردشگری از بخش های خدماتی رو به رشد جهان است. یکی از عناصر مهم در توسعه این صنعت بازاریابی است. در بسیاری از استان های کشور با وجود قابلیت های گردشگری زیاد، توسعه صنعت گردشگری نادیده گرفته شده است؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از این موارد است. هدف این پژوهش شناسایی نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است. در پژوهش حاضر چهار متغیر تعدیل مراکز تصمیم گیری مدیریتی، توسعه ساختارهای زیربنایی، فرهنگ پذیرش گردشگر و فعالیت های بازاریابی مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش دو گروه می باشد. گروه اول شامل: کارشناسان و صاحب نظران، ادارات و سازمان های دولتی مرتبط با صنعت گردشگری و هتل داران و صاحبان آژانس های مسافرتی و تفریحی در سطح استان چهارمحال و بختیاری و گروه دوم شامل: گردشگران و مسافرانی که از جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی استان دیدن می نمایند. جهت گردآوری داده ها در هر گروه از ابزار پرسشنامه استفاده شد. داده های گردآوری شده با شاخص های آماری، ضریب آزمون اسپیرمن و آزمون فریدمن بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد بین چهار متغیر تعدیل تصمیم گیری مدیریتی، توسعه ساختارهای زیربنایی، فرهنگ پذیرش گردشگر و فعالیت های بازاریابی با توسعه صنعت گردشگری استان چهارمحال و بختیاری رابطه وجود دارد.
Machine summary:
نتايج نشان ميدهد بين چهار متغير تعديل تصميم گيري مديريتي، توسعه ساختارهاي زيربنايي، فرهنگ پذيرش گردشگر و فعاليت هاي بازاريابي با توسعه صنعت گردشگري استان چهارمحال و بختياري رابطه وجود دارد.
بين آموزش فرهنگ پذيرش گردشگر و ميزان توسعه صنعت گردشگري استان چهارمحال و بختياري رابطه وجود دارد؛ ١٠٢ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٤ ـ زمستان ١٣٩٤ ٤.
بين فعاليت هاي بازاريابي و ميزان توسعه صنعت گردشگري استان چهارمحال و بختياري رابطه وجود دارد.
براي بررسي رابطه بين متغيرها از آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن استفاده شد که نتايج به شرح زير ميباشند: فرضيه اول : بين تعداد مراکز تصميم گيري و ميزان توسعه صنعت گردشگري در استان چهار محال و بختياري رابطه وجود دارد.
نتايج ضريب همبستگي اسپيرمن نشان داد رابطه معنادار در سطح (٠٠٥>p) بين امکانات زيربنايي و خدمات گردشگري با ميزان توسعه صنعت گردشگري در استان چهار محال و بختياري وجود دارد.
فرضيه سوم : بين فرهنگ پذيرش گردشگر با ميزان توسعه صنعت گردشگري در استان چهار محال و بختياري رابطه وجود دارد.
فرضيه چهارم : بين فعاليت هاي بازاريابي و خدمات گردشگري با ميزان توسعه صنعت گردشگري استان چهار محال و بختياري رابطه وجود دارد.
رتبه بندي شاخص هاي عوامل چهارگانه (به تصویر صفحه رجوع شود) وضعيت آمادگي و سطح پذيرش توسعه صنعت گردشگري کشور ١٠٧ براي مقايسه نظرات دو گروه از آزمون t استفاده شده است که نتايج به شرح زير ميباشد: با توجه به بررسي عامل اول فقط توسط کارشناسان آزمون t براي اين عامل موضوعيت ندارد.
٤. ابزري، مهدي؛ رنجبريان ، بهرام ؛ فتحي، سعيد؛ قرباني، حسن (١٣٨٨).